Uttalelse vedtatt på Venstres landsmøte på Jessheim 2018. Med forbehold om redaksjonelle endringer.
For å møte de nye utfordringene som det digitale samfunnet gir, er det viktig å inneha kompetanse på feltet. Dette gjelder fra utdanningsinstitusjonene ned til elevnivå. Grunnskolen kan svare på disse utfordringene ved å både sikre nødvendig digital kompetanse og – forståelse hos skoleeierne, skoleledelse, lærerne og elevene. Videre er det viktig at arbeidet med digital kompetanse knyttes opp til læreplanene i de enkelte fag og inngår som en integrert del av undervisningen.
Digital teknologi endrer arbeidsbetingelsene på alle områder i samfunnet. Elevene må få erfaring med hvordan digitale hjelpemidler kan være med og støtte opp den enkeltes læring og at hver enkelt får opparbeidet seg bred kunnskap i hvordan digitale verktøy kan anvendes.
Fellesskolen er fremdeles den viktigste arenaen der elevene får tilgang til likeverdig utdannelse og foreldrene får nødvendig informasjon om de digitale utfordringene elevene blir utsatt for. Det er derfor viktig at arbeidet med digital kompetanse intensiveres på dette nivået fordi dette danner grunnlaget for fremtidig deltakelse i yrkesliv og samfunnsliv. Fellesskolen er også en arena for å forhindre et digitalt utenforskap.
Gjennom å tilby valgfag som programmering, vil man tilføre ytterligere digital kompetanse. Programmering er en viktig ferdighet i dagens samfunn, som inngår i de fleste fagområder, fra digital musikk til naturvitenskap og matematikk. Programmering åpner for å utforske komplekse og realistiske modeller av virkeligheten. Det gir også utvidede muligheter til å behandle store datamengder. Å gi elever grunnleggende ferdigheter i programmering er med på å forberede dem for fremtidige yrker, i tillegg til å øke forståelsen for naturvitenskapelige og matematiske problemer.
Den raske utviklingen gjør at vi trenger en proaktiv politikk som tilpasser og moderniserer utdanningssystemet. Bare slik kan vi utnytte mulighetene i ny teknologi og bruke den for å skape en bedre skole og utdanningsløp for kommende generasjoner. Teknologien må være laget slik at alle kan bruke den, og brukes bevisst av skolene for å inkludere alle elever – også de som har sansetap, motoriske eller kognitive utfordringer.