Til innhold

Emil Grove Dyrvik

Emil er født i 1992 i Trondheim og bosatt i Porsgrunn. Han er utdannet sivilingeniør i materialteknologi ved NTNU og har doktorgrad i fysikk med fokus på materialer for solceller fra University of Oxford. Til daglig jobber han med teknologiutvikling for mer bærekraftig aluminiumsproduksjon.

Emil er Venstremedlem på grunn av partiets grunnleggende tillit til individet, verdsetting av natur og miljø og partiets evne til å balansere ideologi med pragmatisk problemløsning for å komme fram til gode politiske løsninger.

Tre av mine politiske hjertesaker er internasjonalt samarbeid, grønn byutvikling og behovet for rask, teknologisk omstilling for å minimere klimaendringer. Valg vi gjør her hjemme påvirker mennesker i resten av verden, og omvendt. Hvis vi skal henge med i den raske utviklingen er vi avhengige av å samarbeide med landene rundt oss. EU er en drivende kraft i mange av spørsmålene som opptar oss, og som medlem vil vi i mye større grad kunne påvirke retningen.

Vi har som samfunn endelig begynt å innse at vi må bygge byer for mennesker, ikke for biler. Ved å gjøre valg i byutviklingen som skaper gode byrom som innbyggerne ønsker å oppholde seg i og gjør det enklere for folk å forflytte seg til fots, sykkel eller kollektivt, vil vi kunne skape en mer attraktiv by, oppnå bedre folkehelse og redusere miljøbelastningen vår.

For å få til en teknologisk omstilling, som sørger for en drastisk reduksjon i klimautslipp, er vi avhengig av innsats på tvers av mange områder. Utvikling og skalering av ny teknologi koster tid og penger. Å ha gode skatte- og insentivordninger som stimulerer til maksimal satsning er essensielt for å få til en vellykket omstilling. I tillegg krever mange nullutslippsteknologier større mengder elektrisk energi enn konvensjonelle teknologier. Vi må derfor være med å bygge ut mer fornybar energi både i Norge og utenlands, samt være smartere med hvordan vi utnytter energien gjennom ENØK og strategiske prioriteringer. Samtidig må prosjektene være gode og veloverveide, for å minimere tap av natur.