Fiks Nordlandsbanen nå!

Konsekvensene av den alvorlige ulykken på Nordlandsbanen i 2024 viser tydelig
hvor viktig banen er for folk og næringsliv i landsdelen. Venstre krever en umiddelbar
styrking av togtilbudet i Nordland for både gods- og persontrafikk. Regjeringen må
legge penger på bordet, og fremskynde høyst nødvendige oppgraderinger av
togmateriell og skinner nå!

Etter den alvorlige ulykken har Nordlandsbanen tidvis bare hatt to operative
lokomotiver for persontrafikken. Dette har fått alvorlige konsekvenser for tilbudet til
reisende mellom Bodø og Trondheim. Begrenset tilgang til lokomotiv har gjort at det
ikke kjøres nattog mellom Trondheim og Bodø, eller dagtog fra Mo i Rana og
nordover. Løsningen med buss for tog over Saltfjellet har fungert dårlig når
vinterværet samtidig har ført til at fjellet har vært stengt for biltrafikk. Det er behov for
flere tiltak på kort og lang sikt for å sikre at Nordlandsbanen har den kvaliteten og
stabiliteten som næringsliv og befolkning krever. Regjeringen mangler en tydelig
visjon for Nordlandsbanen, og viser gjennom sin manglende prioritering i NTP og
statsbudsjettene at banen ikke er viktig for dem.

Nye persontog er ikke planlagt levert før i 2029. Frem til da må nordlendinger leve
med gammelt utstyr som må vedlikeholdes ofte. Leveransene av nye persontog må
fremskyndes, og i mellomtiden må det sikres et godt og driftssikkert tilbud ved innleie
eller kjøp av lokomotiv eller togsett.

Gjennom økt finansiering og bedre planlegging må kapasitet, komfort, redusert reise-
og transporttid, og driftssikkerhet styrkes så snart som mulig. Det må legges til rette
for at flere passasjerer velger å reise med tog, og at mer gods fraktes på jernbanen.
Prosjekter som allerede er under planlegging, som Sukkertoppen krysningsspor på
Saltfjellet, må sikres finansiering og framskyndes til før 2028. Nye krysningsspor på
Alstad, Nesvatn, Østborg og Sparbu, samt dobbeltspor Hell-Værnes i Trøndelag, er
også viktige for økt kapasitet og redusert transporttid på hele strekningen mellom
Trondheim og Bodø.

Tilføring av større ressurser for rassikring og utbedring vil styrke generell
driftssikkerhet og sikkerhet for passasjerer og gods. Det er også nødvendig å øke
takten for sikring av jernbanen mot viltpåkjørsler.
På lengre sikt vil elektrifisering videre nordover mellom Stjørdal og Steinkjer redusere
reise- og transporttid, og gi en mer miljøvennlig drift av togmateriellet. I tillegg må det
gjøres utbedringer som øker hastigheten og dermed reduserer reisetiden.
Vi kan ikke sette et av Norges viktigste eksportfylker i et særegent utenforskap mens
resten av landet og Europa moderniseres.

Innbyggere og næringsliv har et tydelig budskap til regjeringen som Venstre stiller
seg bak: Fiks Nordlandsbanen nå!