Akershus fylkeskommune og Vegvesenet har lagt frem et forslag til veiløsning når E18 legges i tunnel gjennom Sandvika som vil få alvorlige konsekvenser for byutviklingen. De statlige og regionale myndighetene vil opprettholde en firefelts motorvei i vannkanten selv etter ny tunnel. Dette står i sterk kontrast til statlige og regionale føringer om knutepunktutvikling og byvekst og ødelegger muligheten for å utvikle Kjørbo og Sandvika som en levende og attraktiv by ved sjøen.
Akershus fylkeskommune viser til at hensynet til buss og bil er ivaretatt. Deres oppdrag er utført. Samtidig er Bærum kommune pålagt gjennom Byvekstavtalen med staten, Areal- og transportplan for Oslo og Akershus og egne vedtatte planer å tilrettelegge for kraftig bolig- og byutvikling rundt knutepunktene. Planen vår er å bygge en ny bydel på Kjørbo, med attraktive boliger, næringsliv og rekreasjonsområder.
Dette forslaget fra Vegvesenet og fylkeskommunen er et alvorlig tilbakeslag for byutvikling. I stedet for å fjerne barrierer mellom byen og sjøen, bygger de nye. Det vitner om en mangel på forståelse for helhetlig samfunnsutvikling og byplanlegging. Når Bærum kommune legger til rette for en storstilt utvikling i tråd med statlige forventninger, må staten og fylket være med på laget, ikke motarbeide oss.
Innlegget sto på trykk i Budstikka 5. februar 2025
Bærum er etter Oslo landets største vertskap for nasjonal infrastruktur. E18, E16 og jernbanen beslaglegger store arealer i vår kommune. Dette har vi akseptert, fordi vi ser verdien av god infrastruktur. Men når Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen skal bygge her, har deres økonomien i eget prosjekt. Dette innebærer at tomter i milliardklasse på et av de mest attraktive arealene i Oslo-området blir en salderingspost.
Det er derfor vanskelig å ta det helt alvorlig når fylkeskommunen fremhever at planene er «perfekte for Ruter». Vi står overfor et byplan-grep der hovedmålet er at busser og biler skal kunne trives, hvor de trygt, effektivt og raskt kan passere gjennom det som kunne vært et pulserende bymiljø. Dette er en feilprioritering som vil gi varige negative konsekvenser for Sandvikas utvikling.
Jeg har i dag bedt administrasjonen i Bærum kommune om å beregne samfunnsnytten av de to alternativene, ettersom dette tydeligvis ikke ligger innenfor fylkeskommunens mandat. Vi trenger en helhetlig vurdering av hvordan veiprosjektet påvirker byutviklingen, næringslivet og bomiljøet i Sandvika, ikke bare hvordan biltrafikken flyter mest mulig effektivt. Det er også interessant å høre fylkesråd for samferdsel, Thomas Tvedt, hevde at Statens vegvesens modellberegninger ikke lar seg endre. Dette har vært forsøkt i de 25 årene han har styrt
samferdselen i Akershus – med nedslående resultater.
Bærum har det siste året stoppet Statens ubrutte tradisjon for å bygge monstermaster i tettbygde strøk. Denne erfaringen viser at det nytter å stå imot, det nytter å endre og bringe Norge fremover, selv når statlige og regionale tro og tradisjon har år lang hevd på sannheten. Jeg må få legge til at denne prosesser er en av flere hvor fylkeskommunens fremferd i liten grad oppfattes som en søknad om videre deltakelse i den norske kommunemodellen.
Vi kommer tross dette til å gjøre alt vi kan for at Sandvika blir den mest attraktive byen på Østlandet – uansett hvilke utdaterte vurderinger og analyser Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen måtte komme med. Vi ber derfor Akershus fylkeskommune om å lytte til kommunen i det videre arbeidet.
Vi ønsker nærhet til sjøen, bærekraftige og attraktive bydeler og en helhetlig byutvikling. Det håper jeg vi får til i fellesskap.
Eirik Bøe, Venstre
Leder for Hovedutvalg Klima, miljø og utvikling