En mer motiverende skole

Foto: iStock

Utdanning er nøkkelen til å gi folk frihet og like muligheter i livet. Derfor er det bekymrende at norsk skole står midt i en frafalls- og motivasjonskrise. Hver femte elev faller fra skolebenken og motivasjonen synker. Vi trenger en skole som gir hver enkelt elev frihet og like muligheter til å lykkes.

Pilene peker i feil vei for norsk skole. Elevene lærer mindre, trives dårligere og kjeder seg på skolen. Skal vi lykkes med å gi alle elever frihet og like muligheter, må vi skape en skole som elevene får motivasjonen tilbake, mer valgfrihet og styrke laget rundt eleven.

Gode lærere er nødvendig for at elevene trives og lærer på skolen. Likevel har man sett at lærerne bruker stadig mer tid utenfor klasserommet. Vestland Venstre vil at lærerne får mer tid til å undervise i klasserommet.

Motivasjon er en nødvendig forutsetning for at flere elever skal lære mer og fullføre videregående opplæring. Alternative læringsmetoder og valgfag gjør skolen mer motiverende. Derfor vil Vestland Venstre sørge for at elevene får flere valgfag.

Framtiden skapes ikke av at alle elever er så like som mulig. Skal vi løse komplekse utfordringer i fremtiden må flere fullføre og vi må la elever bli gode på ulike fag.

Lied-utvalget beskriver at videregående skole er alt for lik grunnskolen, og ikke forbereder elevene godt nok på hverken arbeidslivet eller høyere utdanning. Det samme ekspertutvalget peker på at man bør endre fagsammensetning i videregående opplæring ved å redusere antall fellesfag og øke antall programfag.

Derfor mener Vestland Venstre at alle elever på videregående skole må ha norsk, engelsk og matematikk, men at man utover dette skal ha frihet til å velge fagsammensetning selv. Vi må skape en motiverende skole der elevene fullfører videregående opplæring, får dyrke mer av sine egne interesser og får mer valgfrihet.

Vestland Venstre vil:

  • At alle elever på videregående skole må ha norsk, engelsk, matematikk og naturfag, men at man utover dette skal ha frihet til å velge fagsammensetning selv.
  • Gi lærerne mer metodefrihet
  • Skjerme lærarane for arbeidsoppgåver som ligg utanfor primæroppgåvene
  • Integrering av sosial og emosjonell læring (SEL) i pensum.