Politisk uttalelse: Støyskjerming av E18 – Norges mest støyforurensede strekning må fikses nå!

Årsmøtet i Lier Venstre krever strakstiltak for å redusere støy langs E18 gjennom Lier., Foto: Reidar Folkedal, Drammens Tidende

Årsmøtet i Lier Venstre den 12.12.2024 vedtok følgende politiske uttalelse:

Støyskjerming av E18 – Norges mest støyforurensede strekning må fikses nå!

E18 gjennom Lier er Norges eldste motorvei og samtidig den mest støyforurensede veistrekningen i landet. Trafikken har dundret gjennom bygda vår siden 1970-tallet uten at Statens vegvesen har tatt ansvar for støyplagene. Dette er en svikt som har pågått i over 50 år, og som rammer helse, trivsel og livskvalitet for innbyggerne i Lier.

Odd Einar Dørum og Torild Skogsholm, samferdselsstatsråder i hver sin periode fra 1997 til 2005, har begge besøkt Lier, sett utfordringene og opplevd støyproblemene langs E18 sammen med representanter fra Lier Venstre. Grep ble tatt, men tilsynelatende uten å nå gjennom til Statens vegvesen. Over 50 år etter at motorveien ble bygget, er støyplagene verre enn noen gang – og fortsatt skjer det ingenting. Statens vegvesen har sviktet innbyggerne som lever med støyforurensning døgnet rundt.

Støysonene på E18 rundt Nøste, Frydenlund, Kjellstad, Lierbakkene, Reistad, Tranby og Lierskogen er de største i hele området rundt Oslofjorden, kanskje i hele landet. Det skyldes en perfekt storm av trafikkmengde, høy fart, tungtransport og utfordrende topografi, der støyen forplanter seg oppover i terrenget. Kartene fra Statens vegvesen viser bare halve sannheten: Selv om det ser ut som støyen treffer dyrket mark, vet vi at alle som ser veien, hører den. For dem som bor tett på motorveien, betyr dette søvnløse netter, stengte vinduer og redusert livskvalitet – hver eneste dag.

Ifølge folkehelseloven og forskrift om miljørettet helsevern har myndighetene et ansvar for å beskytte befolkningen mot miljøfaktorer som kan skade helsen. Støy er en dokumentert kilde til både fysiske og psykiske helseplager, og i Lier er dette problemet akutt. Helsedirektoratet understreker at kommuner og andre offentlige aktører må jobbe aktivt for å redusere støyplager, og dette ansvaret kan ikke Statens vegvesen fraskrive seg.

Støy er ikke bare et spørsmål om ulempe; det er en helserisiko. Verdens helseorganisasjon (WHO) har fastslått at langvarig eksponering for trafikkstøy kan føre til søvnforstyrrelser, høyt blodtrykk og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. For innbyggerne langs E18 i Lier er dette ikke bare teori, men hverdagen.

Vi krever strakstiltak for å redusere støy langs E18 gjennom Lier. Dette kan ikke vente på en tilkobling til ny E134, som ikke engang ligger inne i nåværende NTP-periode. Den tilkoblingen er en gyllen mulighet for helhetlige løsninger, men den kan ikke brukes som en hvilepute for Statens vegvesen. Midler til støyreduksjon på gamle veistrekninger må prioriteres, og tiltak må på plass nå.

Internasjonale eksempler viser hvordan områder rundt motorveier kan transformeres for å bedre ivareta både folk og natur. Overbygging av veistrekninger og bruk av buede støyskjermer har vist seg å være effektive tiltak som reduserer støy og gir store miljømessige gevinster. Statens vegvesens tilnærming til støyproblematikk er utdatert og mangler helhetlige perspektiver. Løsningene deres begrenses ofte til fasadetiltak, mens den totale støybelastningen i nærmiljøet – der folk lever, ferdes og arbeider – blir ignorert. Dette er ikke godt nok. Statens vegvesen må løfte blikket og ta innbyggernes helse og trivsel på alvor.

Lier har alle forutsetninger for å gå foran med løsninger som både demper støy og binder bygda sammen igjen. Overbygging av deler av E18 kan åpne for nye gang- og sykkelforbindelser, reetablering av dyrkbar mark og etablering av parklignende grøntområder. Dette er tiltak som ikke bare reduserer støy, men som også er helt i tråd med visjonen om Grønne Lier – for alle innbyggere.

Vi godtar ikke at Lier skal ligge på toppen av pallen i kåringen over Norges mest støyutsatte veistrekning. Nå er det på tide at støyen fra E18 tas på alvor. Dette handler om helse, livskvalitet og rettferdighet for dem som lever med motorveistøy døgnet rundt. Statens vegvesen har latt være å handle i over 50 år. Nå er det på tide å rette opp i feilene.

Venstre krever:

1. Strakstiltak for støyskjerming: Statens vegvesen må umiddelbart prioritere midler til støyskjerming langs E18 gjennom Lier.

2. Endring i regelverket: Det må stilles krav om at støyproblemer langs eksisterende veier utbedres – ikke bare ved nybygging.

3. Helhetlig tilnærming: Støyberegninger må ta hensyn til den totale trafikkbelastningen, ikke bare bidrag fra ny vei.

4. Overbygging og bærekraftige løsninger: Statens vegvesen må utrede muligheten for overbygging av deler av E18 for å binde bygda sammen igjen, skape nye gang- og sykkelmuligheter og legge til rette for reetablering av dyrkbar mark og grønne arealer.

 

Uttalelsen er oversendt til Fylkesårsmøtet i Viken Venstre den 18. – 19.01.2025 for ytterligere politisk behandling.