Endelig budsjettforslag

Lillestrøm rådhus
Foto: Margrethe Prahl Reusch

I kommunestyret i dag la Venstre, sammen med de øvrige flertallspartiene, fram sitt endelige budsjettforslag og ti verbalforslag som gir en retning for kommunens arbeid det neste året.

Les tallbudsjettet med noter her.

De ti verbalforslagene er som følger:

1. Innkjøps- og ansettelsesrestriksjoner
Kommunedirektørens egne analyser av innførte innkjøps- og ansettelsesrestriksjoner har vist at Lillestrøm kommune har klart å spare om lag 19 millioner kroner på de månedene disse har vært i funksjon. Med bakgrunn i disse svært gode tallene, bes det om at kommunedirektøren viderefører restriksjoner og tydelige prioriteringer og vurderinger knyttet til innkjøp og ansettelser.

2. Skolebehovsplan
Kommunedirektøren skal fremme skolebehovsplanen til ny politisk behandling våren 2025. Det skal særlig jobbes med å se på løsninger for å imøtekomme behovene for skolebygg i Fetsund vest/sentrum, Strømmen, Skjetten, Lillestrøm by, Kjeller, Skedsmokorset og Frogner.

For Skedsmokorset skal det også vurderes en felles ungdomsskole sentralt plassert på Skedsmokorset.

For alle områdene er det viktig at det gjøres vurderinger som sikrer at løsningsforslagene lar seg realisere og har fleksibilitet nok til å raskt tilpasse seg endring i behov.

I forbindelse med denne revideringen av skolebehovsplanen bes kommunedirektøren også belyse hvorvidt noen av skolene våre bør tilby egen/egne klasser med særlig praktisk rettet undervisning, etter modell fra Sollerudstranda skole i Oslo. Saken skal fremmes til politisk behandlingen senest mai 2025.

3. Sykehjemsutredning
Det fremstår vanskelig å nå ønsket dekningsgrad for sykehjemsplasser innenfor de angitte rammer i Lillestrøm kommune. Kommunedirektøren bes derfor utrede muligheten for raskt å kunne realisere et nytt sykehjem i kommunal eller privat regi.

Kommunedirektøren bes følge opp ordførers initiativ mot departementene, OsloMet og Fagskolen i Viken om etablering av et universitetssykehjem. Sak om dette fremmes til politisk behandling så raskt som mulig, senest oktober 2025. Saken skal belyse om dette kan gjøres innenfor rammene av eksisterende sykehjem i kommunal drift, eller om det bør gjøres ved bygging av nytt sykehjem.

4. Byggherrefunksjon
Kommunedirektøren bes utrede hvordan byggherrefunksjonen i kommunen og forvaltningen av kommunens eiendomsmasse kan ivaretas på en mer effektiv måte. Det skal ses på ulike måter å organisere disse funksjonene på, herunder opprettelse av et kommunalt eiendomsforetak eller utvidet samarbeid med nabokommuner. Det skal også tas en kritisk gjennomgang av konsulentbruk, som skal vurderes opp mot å sikre nødvendig kompetanse i egen organisasjon, i et kommunalt foretak eller i et samarbeid med andre kommuner. Målet skal være å sikre at kommunen kan utøve byggherrefunksjonen på en effektiv måte, og sikre at kommunen til enhver tid har de eiendommer man har behov for, samtidig som drift, vedlikehold og eventuell utleie av eiendommer til andre kan ytterligere effektiviseres med tanke på å spare penger. Saken legges frem til politisk behandling høst 2025.

5. Fleksibilitet og rask fremdrift ved behov
Kommunedirektøren bes legge frem en sak om ser på muligheten for å sikre mer fleksibilitet og raskere fremdrift i bygge prosjekter, f.eks. ved bruk av standardløsninger eller modulbygg, for å kunne møte store behov som må dekkes raskt, eller møte midlertidige behov der behovet på lengre sikt er usikkert eller avtagende. Saken legges frem så raskt som mulig, og senest høsten 2025.

6. Organisering av politisk sekretariat
Bærum kommune har valgt å organisere politisk sekretariat direkte under kommunestyret. Dette har man gjort for å sikre at både skillet og samarbeidet mellom politikk og administrasjon forvaltes på best mulig og ryddigst måte. I Bærum har man også valgt å tilegne en egen kommunikasjonsressurs til politisk stab. Kommunedirektøren bes gå i dialog med Bærum og eventuelle andre kommuner som har valgt denne formen for organisering, med mål om å legge frem en sak til politisk behandling som viser hvordan modellen med politisk sekretariat og egen kommunikasjonsressurs lagt direkte under kommunestyret kan fungere i Lillestrøm. Sak om eventuell slik omorganisering legges frem til politisk behandling innen mars 2025, for å sikre at en ev omorganisering kan skje fra om med august 2025.

7. Trafikksituasjonen/gatebruksplaner/sentrumsring
Flere steder i Lillestrøm kommune har vi trafikale utfordringer. Vi er også et pressområde for både utbygging og vekst, samtidig som vi er en gjennomfartsåre for mange som skal til og fra formål utenfor vår kommune. Kommunedirektøren bes fremme tre saker knyttet til dette til politisk behandling i løpet av 2025:

1. Sentrumsring Lillestrøm by
Lillestrøm by preges i stor grad av kork, kø og kaos, som verken er formålstjenlig for bilister eller myke trafikanter. Sak om enveiskjørt sentrumsring i Lillestrøm by skal derfor tas opp igjen. Saken skal belyse hvordan en slik sentrumsring (Jonas Lies gate, Solheimsgata, Adolph Tidemands gate) kan fungere, hvordan den kan bidra til å sikre bedre trafikkavvikling, og hvordan den kan sikre at myke trafikanter og kollektivtilbud kan sikres bedre vilkår gjennom et slikt tiltak. Saken bør også belyse hvordan Lillestrøm kommune kan gå i dialog med Akershus fylkeskommune om realiseringen av en slik sentrumsring. Saken legges frem til politisk behandling senest november 2025.

2. Gatebruksplan Strømmen
Strømmen er et område i sterk vekst og med stor gjennomgangstrafikk. I forbindelse med pågående planinitiativ for fylkeskommunal superbuss og trasevalg for denne, anses det viktig å ta eierskap til bruken av gatene på Strømmen. Kommunedirektøren bes derfor om å utarbeide en gatebruksplan for Strømmen, og at denne legges frem til politisk behandling så snart som mulig, senest september 2025.

3. Nye trafikkløsninger for Skedsmokorset

I forbindelse med pågående arbeid med områderegulering for Skedsmokorset øst, Akershus fylkeskommunes planer om smart trafikkstyring på Gjerdrumsveien og de stadige utfordringene knyttet til trafikken ved og rundt bussterminalen og rundkjøringen på Skedsmokorset, bes kommunedirektøren legge frem en sak om mulige trafikkløsninger for Skedsmokorset som vil separere lokaltrafikken fra gjennomgangstrafikken. Saken skal også belyse hvordan slike løsninger i størst mulig grad kan benytte eksisterende veinett, hvordan løsninger kan iverksettes raskt og hvordan et samarbeid med fylkeskommunen kan bidra til å få fart på nettopp dette.

8. Søke om eksterne midler
Kommunedirektøren bes igangsette et arbeid der Lillestrøm kommune aktivt søker på eksterne utlysninger som kan bidra til å skaffe inntekter til kommunal drift. Dette kan være alt fra EU-midler til store prosjekter, så vel som mindre summer fra fylkeskommunens Oslofjord-fond eller Aktiv i Akershus-satsing. I fremtidige regnskapsrapporter bes det om at det synliggjøres hvilke eksterne midler som er omsøkt og hvilke som er innvilget/tildelt.

9. Områdesatsing Strømmen
Kommunedirektøren bes legge frem en sak om områdesatsing på Strømmen. Saken skal redegjøre for hvordan dette kan gjennomføres og danne grunnlag for å søke om tilskudd over den statlige tilskuddsposten Områdesatsing i byer. Sak legges frem innen mai 2025.

10. Fritak fra e-skatt
Kommunedirektøren skal sikre at det muliggjøres å søke fritak fra e-skatt i Lillestrøm kommune for dem som har særskilte årsaker til dette, eks personlig økonomi. Kommunedirektøren skal derfor fremme en sak til politisk behandling, med utgangspunkt i eiendomsskattelovens §28, der det foreslås retningslinjer for søk om fritak i Lillestrøm kommune.