Venstres representant i kommunestyret og formannskapet har travle dager på tampen av 2025. For første gang siden 1991 er Venstre fra 2023-valget med i formannskapet. Derfor måtte Venstre ha sitt forslag til budsjett for Eidsvoll klart til formannskapets møte 26.november. Kommunestyret vedtar endelig budsjett på sitt møte 10.desember.
I dette intervjuet med Venstres representant i kommunestyret og formannskapet får du informasjon om Venstres forslag til budsjett, og synspunkter på både selve budsjettprosessen, kommunens økonomiske situasjon – og kommunedirektørens innstilling (forslag) til budsjett.
I årene fra 2012 til 2018 la Venstre frem eget budsjettforslag hvert år, med grundig redegjørelse for partiets prioriteringer og med synspunkter på kommunens økonomiske situasjon. Siden Venstre ikke var med i formannskapet ble partiets budsjettforslag lagt frem i kommunestyret.
Vi skal snart få vite hva Venstre har valgt å prioritere i et stramt budsjett, der kommunen har underskudd på driften. Men først: Bakkehaug forklarer at det er utfordringer med å lage alternativt budsjett, når man er i mindretall (opposisjon) i kommunestyret.
Bakkehaug: – Flertallets 2024-budsjett påvirker budsjettarbeidet for 2025
Kommunedirektøren må legge frem et faglig forsvarlig budsjettforslag, som også er innenfor lovens rammer. Det bør være opp til partiene å lage de budsjettforslagene som inneholder politiske prioriteringer. Når kommunedirektøren likevel tar hensyn kommunestyrets budsjettvedtak for 2024 gir det opposisjonspartiene en ekstra utfordring med budsjettarbeidet for 2025.
Flertallets kutt fra budsjettet for 2024 lå inne i kommunedirektørens budsjettforslag for 2025. det gir en utfordring når vi skal lage det budsjettforslaget vi helst ønsker, sier Bakkehaug. Venstres budsjettforslag slik det ble lagt frem i formannskapet finner du her, og oversikt over alle forslagene som ble fremmet i formannskapet finner du her. Det er bare MDG, Rødt og Pensjonistpartiet som ikke er representert i formannskapet, men sistnevnte er med på flertallspartienes forslag til budsjett.
Skulle vi laget det budsjettforslaget vi aller helst ville måtte vi gått inn og funnet ut hvilke kutt vi var uenige i for 2024, og så laget et budsjettforslag for 2025 slik vi aller helst ville ha det. Men kuttene ligger kamuflert i kommunedirektørens budsjettforslag, og det ville ta mye tid og krefter å lete frem de kuttene flertallet vedtok for 2024, og som Venstre var uenige i.
Vi måtte gjøre et valg om å ta utgangspunkt i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2025, og lage vårt eget budsjettforslag med endringene til neste års budsjett.
Bakkehaug fremhever et spesielt problem med flertallets budsjettvedtak fra formannskapet; kuttet i oppvekst og skole er kun en sekkepost på ca 9 mill kr. Det er derfor ikke mulig å vite hva flertallspartiene har tenkt å kutte. Opposisjonen har kritisert dette, og svaret fra varaordfører Thomas Jacobsson er at når budsjettet er vedtatt skal de folkevalgte bestemme kutt i samarbeid med administrasjonen.
Venstres budsjettforslag
I Eidsvoll Venstres program for perioden 2023 – 2027 står følgende to punkter om eiendomsskatten: «Innføre et større bunnfradrag i eiendomsskatten til den er avskaffet, for å sikre en bedre sosial profil. Fjerne eiendomsskatten uten at det går ut over kvaliteten på kommunens velferdstjenester.»
I kapittelet «Trygg økonomisk styring sikrer velferden» står det om Venstres økonomiske politikk: «Kommunens ansvar er å tilby innbyggerne velferdstjenester av god kvalitet. De folkevalgte har ansvar for å skape gode velferdstilbud ved må føre en politikk som gir økonomisk handlefrihet på både kort og lang sikt.»
Knut Bakkehaug opplyser at dette er utgangspunktet når partiet i budsjettet forslår å beholde satsen på 2,8 promille, men øker bunnfradraget. I forslaget skriver Venstre:
«Ved å redusere satsen gis det større reduksjon jo høyere eiendomsverdien er. I en tid med høyere renter og med sterk prisvekst er det utfordrende for mange av Eidsvolls innbyggere å få endene til å møtes. Ved å øke bunnfradraget gis en lik reduksjon av eiendomsskatten til alle som betaler den. Venstre mener dette er en bedre og mer solidarisk løsning da det er rimelig å anta at de med de billigste boligene er de som også har den minste økonomien og sliter tyngst. Venstres forslag vil ve uendret boligverdi gi alle en reduksjon på 560 kroner.»
Live-streaming må beholdes!
I en situasjon der de folkevalgte kutter i tjenestetilbudet, og et nytt flertall har store ambisjoner om endringer i kommunen er det viktig å beholde innbyggernes mulighet for innsyn i prosessene, og avgjørelsene de folkevalgte foretar. Åpenhet og innsyn er en forutsetning for innbyggernes tillit til demokratiet og til de folkevalgte. I kommunedirektørens budsjett er det foreslått en innsparing ved å kutte overføringen (live-streaming) fra møter i folkevalgte organer. Venstre stryker denne posten, men flertallet (H, FrP, INP, PP og KrF) valgte i sitt flertallsvedtak å beholde den, noe som gjør at innbyggernes mulighet til innsyn blir mindre. Les også innlegget Åpenhet i revers.
Viktigere med kultur enn byråkrati
I flertallspartienes budsjettforslag er det satt av penger til å opprette stilling som kommunalsjef for kultur. Venstre mener at kommunens økonomi er for svak til å opprette en slik stilling nå. Venstre har i sitt forslag fjernet denne posten.
Venstre skjermer de svakeste og øker tryggheten
Venstre har forsøkt å skjerme brukere av BOA, ved å fjerne brukerbetaling på transport til BOA. I tillegg beholdes en stilling på natt i Hjemmetjenesten. I Venstres budsjett forklarer vi hvorfor det er uheldig å kutte en stilling: «Dette er ikke heldig dersom målet er at flest mulig skal både ønske og klare å bo lenger hjemme og holde behovet for institusjonsplasser.»
Anstrengt økonomi – og budsjettmessig tvangstrøye
Bakkehaug understreker at både kommunens anstrengte økonomi og måten kommunedirektøren har valgt å budsjettere inntektene på skaper store utfordringer. – Det er vanskelig å finne penger til de satsningene Venstre vil, når kommunens budsjettverktøy gjør at vi må akseptere premissene til kommunedirektøren. Derfor har vi tatt med kommentarer i tekstdelen til vårt budsjettforslag, der vi utfordrer måten budsjettets inntektsside er satt opp på.