Innlegg: Åpenhet i revers

Foto: Per Aage Pleym Christensen

Det er stor avstand mellom de fine formuleringene om åpenhet og innsyn som flertallspartiene i kommunestyret har i samarbeidsdokumentet som er grunnlaget for deres styring av Eidsvoll denne fireårsperioden, og hva de gjør i praksis. Les hele innlegget fra Knut Bakkehaug, om hvordan åpenheten går feil vei i Eidsvoll.

å papiret hyller de åpenhet. I praksis lukkes innbyggere og mindretallet i kommunestyret ute. Det blir vanskeligere å følge med på hva som skjer i de folkevalgte organene i kommunen, og mindre kunnskap og debatt i forkant av vedtakene om forslaget og grunnlaget for beslutningene flertallet tar.
Jeg skal ta for meg hver enkelt brikke av puslespillet, som når du ser hele bildet viser hvordan flertallspartiene setter åpenheten i Eidsvoll i revers.
Hege Granberg hadde innlegg, og fikk svar av Høyre. I Granbergs innlegg, «Politikerbobla som stenger deg ute» kritiserte hun systemet ACOS, som brukes av lokale folkevalgte for å legge inn forslag til saker som er til behandling i diverse folkevalgte organer. Kritikken hennes gikk på at de som følger møtene som streames «live» kan ikke se forslagene som diskuteres. Ofte er det slik at administrasjonen fremmer en innstilling (forslag til vedtak), men en sak kan behandles flere ganger. Den som ser på overføringene, kan heller ikke se innstillingene fra administrasjonen. Hvis saken kommer opp til behandling i høyere råd og utvalg, som for eksempel formannskap eller kommunestyre, kan man heller ikke se vedtakene fra tidligere politisk behandling.
Et annet program heter «Framsikt». Dette brukes blant annet til budsjett og handlingsplan for kommunen. Både kommunedirektørens budsjettforslag og partienes forslag legges ut i dette programmet. Både kommunedirektøren og nå også partienes forslag ligger ute kommunens nettside. Utfordringen er at dokumentet er svært vanskelig å forstå med en rekke spesialord og med forskjellige arkfaner og nedtrekk. Videre er budsjettet framstilt i store overordnede rammer. Detaljene er kun beskrevet som endringer fra tidligere budsjett. Politikerne må godta mange av premissene. Budsjettet er for eksempel utarbeidet med flat beregning av både inntekter og utgifter og tar ikke hensyn til en endring av folketallet og sammensetningen av dette. For noen år siden fikk Venstre gjennomslag for noe som er veldig åpenbart; at ikke bare kommunens utgifter, men også inntekter vil variere med endringer i folketallet. Dette gikk man bort fra etter at Venstre falt ut av kommunestyret i 2019. Og nå er altså det digitale budsjettverktøyet utformet slik at man ikke kan markere uenighet ved kommunedirektørens premisser for budsjettet.
Det er ikke vanskelig å slutte seg til kritikken fra Hege Granberg. Allerede i fjor kritiserte jeg Framsikt som redskap ved budsjettbehandlingen høsten 2024. For at innbyggerne skulle gis bedre muligheter for å forstå budsjettet foreslo jeg at budsjettet skulle legges ut i et mer lesbart format.
Men ifølge Elisabeth Gullikstad Albech, som sitter i kommunestyret for Høyre, er alt i sin skjønneste orden. I innlegget «Igjen bobler i sikte: Om åpenhet i politikken» skaper hverken Acos eller Framsikt problemer for innbyggernes mulighet til å kikke de folkevalgte i kortene. Albech poengterte at forslagene om mer åpenhet i Eidsvoll skulle behandles i neste formannskapsmøte som ble avholdt den 5. november 2024. Dette er forslag som er fremsatt av Ap og Venstre. Og hvordan gikk det med forslagene? Både Venstre´s forslag om et register over folkevalgtes økonomiske interesser og AP´s forslag om et lobbyregister med avvist.
Det forundrer meg at et parti som er flertallskoalisjonens største denne fireårsperioden, er så lite bekymret over kritikken mot Acos og Fremsikt. For det er ikke slik at det bare rammer partiene som er i mindretall i kommunestyret. Det rammer nemlig også flertallet. Ikke bare innbyggerne i Eidsvoll, men også alle partier burde ha lik mulighet til å forberede seg, se hverandres forslag. Da kan man få en debatt i forkant av vedtak. Nå blir det isteden (mulighet for) offentlig debatt når vedtakene allerede er gjort. Jeg vil tro at også flertallspartiene ønsker å forberede innbyggerne på den politikken man har tenkt å føre før vedtakene gjøres, ikke i etterkant.
Albech og Høyre har mulighet til å vise at de mener alvor med sine festtaler og programformuleringer om åpenhet og innsyn. Kommunedirektøren har i forslag til budsjett for 2025 foreslått å fjerne overføringer fra møtene i Hovedutvalgene. Det gir den nette innsparing av 300 000 kroner. Flertallet valgte ved behandlingen av budsjettet i formannskapet å beholde dette kuttet, men kan fortsatt stryke den posten ved den endelige behandlingen i kommunestyret den 10. desember, og sørge for at innbyggerne i hvert fall kan høre hva politikerne sier om saker, selv om de ikke kan lese hva politikerne foreslår.
For Venstre er åpenhet om hva som foregår i folkevalgte prosesser, og innsyn i grunnlaget for vedtakene helt grunnleggende for at innbyggerne skal ha tillit til de folkevalgte og demokratiet. Vi kommer derfor ikke til å være med på vedtak som setter åpenhet om og innsyn i folkevalgte prosesser og vedtak i revers.
Skal demokratiet bestå må det være tillit hos innbyggerne, For å skape den tilliten må det være åpenhet og innsyn.
Knut Bakkehaug, leder Eidsvoll Venstre, representant i kommunestyret og formannskapet