Til innhold

Jernbanepolitikk for framtida

STYRKET JERNBANE: - Venstre har ved behandlingen av NTP lagt fram flere forslag som vil styrke Vestfoldbanen som helhet, både kapasitet og framtidig infrastruktur, skriver Dag N. Kristoffersen (V). I bakgrunnen nytt dobbeltspor sør for Skoppum., Foto: Privat

Tekst: Dag N. Kristoffersen, Gruppeleder Vestfold Venstre, Horten

Meninger

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Flertallet i Stortinget har ved behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) 2025 – 2036 reddet Vestfoldbanen. Det historiske vedtaket om å starte opp dobbeltsporet Stokke – Torp – Sandefjord så snart som mulig ble gjort med et bredt flertall, 55 mot 46 stemmer (regjeringspartiene Ap og Sp stemte mot). Samtidig avviste flertallet i Stortinget forsøket på en midlertidig løsning med kryssingsspor på dagens gamle trase. Dermed har et tydelig flertall i Stortinget sagt nei til regjeringens forsøk på å parkere landets beste Intercity-strekning på et sidespor.

Det er svært viktig for Vestfoldbanen og de øvrige Intercity-strekningene på Østlandet at Stortinget holder fast ved utbyggingen av både indre og ytre Intercity, selv om det vil ta tid.

Venstre har ved behandlingen av NTP lagt fram flere forslag som vil styrke Vestfoldbanen som helhet, både kapasitet og framtidig infrastruktur.

Kobling til Europa

Venstre er det partiet som har den tydeligste argumentasjonen for utbygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen. Framtidig dobbeltspor på hele Vestfoldbanen vil sikre et hensiktsmessig alternativ for transport mellom Sør-Norge og Europa. Larvik havn og Vestfoldbanen kobles til Jyllandskorridoren som er transportveien som knytter Sør-Norge og Vest-Sverige sammen med Europa, via havner som Larvik havn. Dette er et viktig beredskapshensyn.

Venstre legger også stor vekt på at nytt dobbeltspor og ny jernbanestasjon vil styrke Sandefjord Lufthavn, som nettopp vil kunne avlaste Oslo Lufthavn, slik at man kan unngå bygging av en tredje rullebane.

Toetasjes tog

For de mange pendlerne på Østlandet kreves det tiltak som på en effektiv og snarlig måte kan øke kapasiteten – og forbedre reiseopplevelsen. Venstre foreslo derfor i NTP statlig tilskudd på fem milliarder kroner til innkjøp av toetasjes tog til jernbanenettet på Østlandet. Toetasjes tog vil øke passasjerkapasiteten med 40 prosent og er et tiltak som kan iverksettes vesentlig raskere enn utbygging av jernbanenettet. Venstre vil være pådriver for at toetasjes tog anskaffes snarest mulig, særlig med tanke på kapasitetsutfordringene på Vestfoldbanen og i Oslo-området.

I en viktig merknad ber Høyre, Frp og Venstre om at jernbanetilbudet i Vestfold ikke deles i to ved innføringen av ny rutemodell. Dette er et tydelig signal til regjeringen og Jernbanedirektoratet om å sørge for at det fortsatt skal være togstopp på alle stasjoner i nordfylket.

Genistreken

Venstre tar i innstillingen om nasjonal transportplan rollen som det ledende jernbanepartiet i Norge. Venstre viser langsiktige ambisjoner for framtidas jernbane i Norge. For Vestfold er det særlig viktig at Venstre – sammen med SV – ber regjeringen fortsette planlegging av sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen («Genistreken»). Forslaget ble dessverre nedstemt i Stortinget, men det er viktig at vi holder «Genistreken» på dagsordenen. Sammenkoblingen vil gjøre det mulig å utvikle en moderne jernbane på hele strekningen Oslo – Vestfold – Grenland – Sørlandet og videre til Stavanger. For Vestfold vil «Genistreken» gi ytterligere forbedring av togtilbudet, reduserte klimautslipp og et utvidet arbeids- og utdanningsmarked.

Venstre – igjen sammen med SV – er også pådriver for å utrede strekningsvise høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge, og mellom Oslo – Gøteborg og Oslo – Stockholm. Vi trenger en offensiv tilnærming til framtidas jernbane i Norge, slik at vi kan redusere reisetiden mellom de største byene og redusere flytrafikken betydelig.