Justis- og beredskapsdepartementets svar til Land Venstre tydeliggjør følgende hovedpunkter:

Dokka videregående skole
Breens argumentasjon avslører en grunnleggende misforståelse av maktfordelingsprinsippet i Norge. Det gir en forklaring på hvorfor fylkestingets flertall tar seg friheter som bryter med både Barnekonvensjonen og Grunnloven., Foto: Land Venstre
  1. Grunnloven gjelder for alle offentlige myndigheter: Dette inkluderer kommunestyrer og fylkesting. Grunnloven setter grunnleggende rammer for rettslige vurderinger i Norge.
  2. Barnets beste etter Grunnloven § 104: Dette skal være et grunnleggende hensyn i saker som berører barn. Det betyr at dette momentet skal tillegges mer vekt enn andre i en helhetsvurdering, men det er ikke nødvendigvis avgjørende i hver sak.
  3. Lovlighetskontroll: Hvis det er tvil om et grunnlovfestet hensyn er tilstrekkelig ivaretatt, kan tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget kreve en lovlighetskontroll etter kommuneloven kapittel 27.
  4. Klage og rettslige tiltak: Uenighet med vedtak kan også behandles gjennom klage til Sivilombudet eller ved å reise sak for domstolene om vedtakets gyldighet.

Dette svaret utfordrer fylkeskommunedirektør Bamruds og fylkestingets posisjon ved å understreke at Grunnloven er overordnet og ikke kan tilsidesettes ved å sammenligne med oppvekstvilkår i områder med krig eller sviktende stater. Dette gir en solid juridisk forankring for Land Venstres synspunkt om at barnets beste må vurderes i tråd med norske grunnlovsbestemmelser.

Juel Sagbakken

30.11.2024