I kommunestyret i september hadde Haram Venstre en egen interpellasjon om kontaktlærerrollen i Haramsskolene. I interpellasjonen tok Venstre opp at lærerne opplever stadig økte forventninger til hva lærerne og utdanningssystemet skal bidra med for å løse sammensatte samfunnsutfordringer; at de får stadig mer ansvar og flere oppgaver utenfor eget kompetanseområde.
Venstre viste videre til at kontaktlæreren spiller en viktig rolle for barn og unge i sitt klasserom, og at mange lærere opplever at de har liten tid til stadig flere oppgaver. Det kan gå utover muligheten til å se og følge opp elevene som trenger det.
Venstre foreslo at Haram kommunestyre skulle be kommunedirektøren utrede mulighetene for dobling av dagens kontaktlærerressurs i Haramsskolene, og at utredningen skulle foreligge inne budsjettbehandlingene i formannskapet i november 2024.
Ordføreren var ikke enig i dette, og i hans begrunnelse for ikke å vedta dette het det at kontaktlærerfunksjonen er et spørsmål om økonomiske rammer i skolen, og at Haram kommune har en særavtale som regulerer dette spørsmålet. Han mente videre at er for tidlig i planfasen til å svare ut dette spørsmålet på nåværende tidspunkt, og at kommunen må også sikre seg økonomisk handlingsrom dersom det er ønskelig å utvide budsjettrammene til kommunalområdet.
Nå tar Venstres Stortingsgruppe opp saken i Stortinget med følgende forslag til Utdannings- og forskingskomiteen for en landsdekkende ordning: «Stortinget ber regjeringen utarbeide en kontaktlærerpakke med et konkret mål om å styrke kontaktlærerressursen. Innretningen av kontaktlærerpakken avgjøres i samråd med partene i utdanningssektoren.»
Forslaget blir tatt imot med entusiasme hos Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll:
«Dette er et grep som bør gi mer tid til å følge opp elevene. Det kan løse en del av tidsklemme-problemene mange kontaktlærere opplever, og noe jeg virkelig håper de andre partiene på Stortinget støtter».
Her kan du lese hele forslaget og følge saken videre.