Rundt 55000 kjøretøy pr år handler det om. Cirka 50000 under 6m og 5000 over. Det handler om industritransport og transport av skoleelever, ferieturister og arbeidspendling, og ikke minst utviklingen av hhv Harams- og Midsundsamfunnene.
Hvilket alternativ er kortest og hvilket er raskest hvor? Hvilken koster mest i daglig drift? Har alle utgiftene blitt tatt med på begge alternativene mht oppgradering og utvikling? Hvilke veier og broer må man oppgradere? Er det mulig med el-ferger på strekningene? Hva mangler pr i dag? Hvordan vil de to alternativene påvirke utviklingen av hhv Vatne/Tennfjord, Brattvåg/Hildre og Hamnsundsambandet?
Spørsmålene er mange – mange flere enn de jeg nevner over. Vi trenger en uavhengig utredning av alternativene.
Venstre vil i neste formannskapsmøte ber ordføreren ta initiativ til en slik utredning i samarbeid med Molde kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune.
Christian Holstad Lilleng
Formannskapsmedlem for Venstre