Norges Grunnlov: Varte den bare i 210 år?

Grunnloven blir tilsynelatende ikke lenger blir respektert!, Foto: Juel Sagbakken

Den 22.10.2024 står vi ved et veiskille i Norge. Befolkningen i Innlandet, som påvirkes av de planlagte skolenedleggelsene, har i over to uker forsøkt å få fylkesadministrasjonen og flertallet av fylkespolitikerne til å forholde seg til Grunnloven og Barnekonvensjonen. Dette har de ikke lykkes med!

Regjeringspartiene har blitt bedt om å gripe inn for å sikre at innbyggernes grunnlovfestede rettigheter blir ivaretatt, uten resultat. Både Ap og Sp har fått flere anledninger til å uttale seg, blant annet på Debatten, fortsatt uten resultat.

Når ingen nasjonale politikere ber Fylkestinget i Innlandet stoppe prosessen og sende saken tilbake for en grundigere utredning som følger Grunnlovens krav, tvinges innbyggerne til å hyre en stjerneadvokat for å sikre at Norges Grunnlov fortsatt gjelder.

Det mest skremmende i denne saken er den systematiske unnfallenheten vi ser; der flertallet i Innlandet Fylkesting er i ferd med å vedta en sak basert på et syltynt beslutningsgrunnlag. Denne saken viser at vår høyeste rettskilde, Grunnloven, tilsynelatende ikke lenger blir respektert verken på fylkes- eller nasjonalt nivå!

Juel Sagbakken

Land Venstre