Merkesdal: Barn og unge skal skjermes for kutt!

MORSK? Nei da, vår mann var svært begeistret over det Ullensaker Idrettsråd kunne fortelle om sitt integreringsarbeid!, Ullensaker Venstre

– Det er ingen tvil om at det dere driver med her er fantastisk bra!

Kommentaren over kom fra Abid Raja etter at Ullensaker Idrettsråd hadde presentert sine integreringstiltak Fadderordningen og Aktivitetsguidene denne uken. I korte trekk går ordningene ut på at hundrevis av barn og unge fra levekårsutsatte familier får dekket medlemskap, utstyr og arrangementer gjennom Fadderordningen, mens Aktivitetsguidene er folk med flerkulturell kompetanse som oppsøker familier og vurderer om de har kandidater til Fadderordningen.

I tillegg arrangerer Idrettsrådet sammen med kommunens idrettslag svømmeopplæring og sykkeltrening, begge deler tilpasset innvandrere. At Abids hjertebarn svømmeopplæring er på programmet så ut til å glede spesielt!

FORTSETT! Abid var tydelig på at Ullensaker Idrettsråd må fortsette, og gjerne utvide, de gode integreringstiltakene. (Foto: Ullensaker Venstre).

Spleiselag

Ordningene er delvis finansierte av kommunen, andre tilskudd og private støttespillere, og mer enn 1.300 unger har deltatt i dem siden oppstarten i 2004. Anledningen til møtet med Abid Raja var hans besøk på Jessheim bibliotek i forbindelse med boka «Vår ære og vår frykt»

– Det er akkurat denne typen tiltak jeg tror vi må ha flere av for å hindre utenforskap og motsetninger mellom innvandrere og etnisk norske, roste Raja ildsjelene i Idrettsrådet. Jeg er spesielt imponert over at dere har egen inkluderingsansvarlig, sa han. Han understreket også hvor viktig idretten hadde vært for ham selv i ungdommen.

VIKTIG NØKKEL: Idretten er en viktig nøkkel til samfunnet og et godt verktøy for integrering. Denne gjengen gjør en viktig jobb. (Foto: Ullensaker Venstre).

Faller på Unicef-rangering

Temmelig nøyaktig en uke før Abids besøk, tok Thorbjørn Merkesdal opp barn og unges oppvekstvilkår i flyplasskommunen. Unicef viser at Ullensaker ligger til dels langt under landsgjennomsnittet på de aller fleste områdene, med idrett som et hederlig unntak. Siden forrige undersøkelse har kommunen falt fra 297. til 322. plass i rangeringen.

FALLER PÅ RANGERING: Thorbjørn Merkesdal stiller spørsmål i kommunestyret 15/10-24. (Foto: Skjermdump / Kommune-TV)

– Hvilke vekt tillegger ordføreren dette resultatet, og hvilke konsekvenser vil den lave ressursbruken på barn og unge få framover, spurte Merkesdal under kommunestyremøtet 15/10.

Vi driver svært effektivt, og resultatene i blant annet skolen og barnevernet viser at vi ligger brukbart an, var innholdet i ordførerens svar. Ingen bekymring å spore der altså.

Budsjettkutt

I forslaget til budsjett for 2025 er det lagt inn til dels betydelige kutt i bevilgningene til Idrettsrådet. Både daglig leder, som driver Fadderordningen, og den inkluderingsansvarlige, som styrer Aktivitetsguidene, vil måtte gå dersom forslaget får tilslutning.

– Et slikt kutt vil få store, negative konsekvenser for det eneste området hvor kommunen satser og får gode resultater for barn og unge, sier en kampklar Thorbjørn Merkesddal. På alle andre områder ligger vi altså langt under gjennomsnittet, og så ligger det an til store kutt på det eneste vi er superflinke til; å integrere barn og unge fra innvandrerfamilier og andre med dårlig råd i idretten. Det går ikke an, og som Abid så tydelig viser er det nettopp slike tiltak vi må ha flere, ikke færre av, konkluderer han.

Fjerdekandidat på stortingslista

Thorbjørn Merkesdal er innstilt som fjerde kandidat på Akershus Venstres liste til stortingsvalget neste år.

– Dersom jeg får nominasjonsmøtets støtte og beholder denne plassen, lover jeg at saker som dette vil være enormt viktige for meg, avslutter firebarns-faren, entrepenøren, coachen og naturverneren fra Jessheim.