Et ansvarlig budsjett for framtida: Klima, miljø, barn og unge blir prioritert

Margrethe Prahl Reusch, gruppeleder i Akershus Venstre og Solveig Schytz, fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø., Foto: Anne Merete Rodem

Fylkesrådet har fokus på ungdom, og natur og miljø i årets budsjett.

– Fylkesrådet i Akershus har i dag lagt fram sitt forslag til budsjett for 2025, og økonomiplan for 2025-29. Framleggelsen av budsjettet ble utsatt en uke etter at Støre-regjeringen i statsbudsjettet uten varsel gav Akershus et kutt på en kvart milliard i inntekter. Akershus er et fylke med stor befolkningsvekst, samtidig står vi midt i en dyrtid. Til tross for et krevende utgangspunkt legger vi nå fram et ansvarlig budsjett der barn og unge, klima og miljø blir prioritert, sier Venstres fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø, Solveig Schytz.

Arbeidet for at flere fullfører og består videregående opplæring videreføres og styrkes.

Det er nå tiltak i alle regioner i Akershus, som er tiltenkt ungdom som sliter på skolen, både faglig, sosialt, og psykisk. I dette budsjettet må det dessverre kuttes i alle sektorer, men skolene får ikke kutt i sine rammer. Dette er en svært viktig prioritering for fylkesrådet, sier Schytz.

Fylkesrådet opprettholder kollektivtilbudet på dagens nivå

Samferdselssektoren får de største budsjettreduksjonene både i kroner og i andel av budsjettet. Det blir ikke mulig å hente inn vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene i 2025, men etterslepet vil heller ikke øke.

Akershus står overfor en enorm vekst. Bare de neste fem årene vil vi få 30 000 flere innbyggere. Samtidig er vi sammen med Oslo, Bærum, Nordre Follo og Lillestrøm kommuner forpliktet til at all trafikkvekst skal tas gjennom kollektivtrafikk, gange og sykkel. Fylkesrådet prioriterer å opprettholde kollektivtilbudet i Akershus, og skjermer dette fra kutt. Vi prioriterer også å holde prisene nede for barn og unge. For å kunne få til dette vil det i 2025 bli en økning i billettprisene på øvrige billetter. Et godt og rimelig kollektivtilbud skal sørge for at ungdommene våre kommer seg dit de skal. Derfor viderefører vi pristiltakene på kollektivbilletter for barn og unge. Bevilgninger til Reis må likevel stoppes for å ha råd til å videreføre pristiltak for barn og unge. Skjermingen gjelder både enkeltbilletter og månedskort.

-Budsjettforslaget er ikke slik vi ønsket oss. Fylkesrådets opprinnelige budsjettforslag både reduserte vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier, videreførte pristiltak for kollektivreisende og sørget for flere avganger på hurtigbåtene på Oslofjorden, sier Schytz.

Klima, natur og Oslofjorden prioriteres

Oslofjorden er i krise, og jeg er veldig glad for at fylkesrådet fortsetter satsingen på en rein og levende Oslofjord, sier Schytz

Fylkesrådet viderefører en ambisiøs satsing for Oslofjorden. Oslofjorden og Oslofjordfondet er en hovedsatsing for fylkesrådet, og også i 2025 settes det av 25 millioner i engangsmidler til Oslofjordsatsing.

-Vi omdisponerer også midler internt for å sikre at vi har midler til å følge opp klimahandlingsplanen som skal legges fram før jul, sier Schytz.

-Oslofjordfondet skal bidra til å trappe opp innsatsen for en ren og levende Oslofjord, som en av mange bidragsytere. Akershus skal gå foran i arbeidet vil ha en sentral rolle, men alle må bidra.

Margrethe Prahl Reusch, gruppeleder i Akershus Venstres fylkestingsgruppe er glad for Venstres gjennomslag i budsjettet.

Dette er bedre enn fryktet. Det er et solid stykke arbeid fra fylkesrådet som klarer presentere et budsjett som satser på næringsliv, barn og unge og på klima og miljø, til tross for regjeringens kutt i Akershus. Nå håper jeg at SV er tydelig i forhandlingene med regjeringspartiene for å fjerne kuttene som er lagt til kollektivtransporten i fylket, sier gruppeleder Prahl Reusch.

Venstre har fått til viktige gjennomslag som er med på å ta Akershus framover. Satsningen på barn og unge og Oslofjorden gir håp for fremtidige generasjoner, til tross for regjeringens brutale kutt i fylket. Til neste runde håper jeg at denne Akershus fiendtlige regjeringen er byttet ut, avslutter Prahl Reusch.

Les mer om budsjettet her.

Se hele budsjettet her.