Guri Melby valgt på toppen av Oslo Venstres liste

Foto: Baard Salvesen

Venstres partileder Guri Melby ble i dag valgt på topplassen på Oslo Venstres liste til Stortingsvalget i 2025.

– Jeg er stolt og glad over at Oslo Venstre i dag har valgt meg som sin toppkandidat til Stortingsvalget neste år. Jeg er svært motivert for den lange valgkampen vi nå er i gang med, for dette landet trenger en ny regjering. Det skal jeg brukte det neste året til å bidra til at vi får, sier Melby.

Melby mener det nå haster for Oslo og storbyene å bytte ut regjeringen:

– Støre/Vedum-regjeringen er den mest byfiendtlige regjeringen vi har hatt noen gang. Klimakuttene går for sakte, byene tappes for inntekter, og fraværet i skolen øker dramatisk. Min ambisjon er at Venstre skal ordne opp og være med å styre landet neste år. Vi går til valg på en klimapolitikk som faktisk kutter utslipp, en skole hvor alle barn opplever mestring og motivasjon, tettere internasjonalt samarbeid i en svært urolig verden, og en næringspolitikk som heier på og støtter de som skaper verdier i dette landet. Det trenger Norge og Oslo, avslutter Melby.

Stortingsrepresentant og storbypolitisk talsperson i Venstre, Grunde Almeland, ble valgt på andreplass på listen og mener regjeringen glemmer byene:

– Oslo og storbyene har noen særegne utfordringer, og har langt flere av de innbyggerne som har det aller tyngst i samfunnet. Regjeringen sprer derimot penger og hjelp tynt utover landet, men glemmer de innbyggerne som trenger staten aller mest. Derfor trenger vi en ny regjering som fører en fordomsfri ruspolitikk der man går fra straff til hjelp, og øker barnetrygden kraftig til familier med svak økonomi, sier Almeland.

Hele Oslo Venstres liste til Stortingsvalget i 2025:

1 Guri Melby
2 Grunde Kreken Almeland