Frykter konsekvenser av regjeringens kutt!

Margrethe Prahl Reusch, gruppeleder for Akershus Venstres fylkestingsgruppe, Foto: Anne Merete Rodem

Gruppeleder i Akershus Venstre, Margrethe Prahl Reusch, frykter hva som kommer på mandag. Hun er bekymret for hvilke konsekvenser regjeringens reduksjon i overføring til fylkeskommunen faktisk vil gi.

-Jeg er særlig bekymret for kollektivtrafikken”, sier Reusch. Kollektivtrafikken i Akershus er allerede underfinansiert med omtrent en halv milliard de neste tre årene. Nå kommer regjerings kutt på en kvart milliard i tillegg. Vi gikk til valg på enklere, billigere og bedre kollektivtilbud til innbyggerne i Akershus. Nå er jeg redd regjeringen gir dem det eksakt motsatte, et dårligere og dyrere tilbud, sier Prahl Reusch.

En annen bekymring gruppelederen har er tilbudet i videregående skole. I et fylke i sterk vekst, mener gruppelederen at det trengs flere varierte skoletilbud i fylket. Hun frykter at variasjonen i tilbudet nå blir skadelidende som følge av regjeringens kutt.

-Vi vet at yrkesfag og populære linjer som naturbruk eller musikk, dans og drama er dyre. Jeg er derfor redd at det nå må reduseres i antall plasser innenfor disse linjene, fortsetter Prahl Reusch.

Hun mener dette er i strid med intensjonen i fullføringsreformen som er vedtatt i Stortinget. Det oppleves også som svært krevende for et parti som ønsker at elever skal ha mer valgfrihet i utdanningsløpet.

-Og så må jeg nevne Oslofjorden.

-Regjeringen kutter i midler til natur og natrursats i sitt statsbudsjett. Akershus klarte å mobilisere en kraftig satsing på Oslofjorden i budsjettet for i år. Nå er jeg redd disse midlene ikke vil kunne fremskaffes for 2025. Det er en krise for livet i Oslofjorden, sier Reusch.

Gruppelederen er tydelig opprørt og legger til: “En død Oslofjord kan stå som denne regjeringens ettermæle…det håper jeg ikke de vil være bekjente av, når de får tenkt seg om.”

Venstres gruppeleder mener SV må ta ansvar nå. De skal som hun sier tross alt forhandle som statsbudsjett med regjeringen.

-Jeg opplever et SV som snakker i store ordelag om at de satser på kollektivtrafikk, klima og miljø. Nå har de sjansen til å bevise det. SV kan forhandle inn et større handlingsrom for Akershus, det vil bidra til både kollektivsatsing, klima- og miljøsatsing, avslutter Prahl Reusch