Regjeringen kutter i kollektivtrafikken og skolene i Akershus

Solveig Schytz
Fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø, Solveig Schytz (V), Anne Merete Rodem

Det vi ser nå er et bevisst bakholdsangrep fra regjeringen sier Solveig Schytz, Venstres fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø

Akershus fylkesråd var denne uken klare til å sette siste punktum i forslaget til budsjett 2025. Et budsjett det har blitt jobbet omhyggelig med i et halvt års tid. Da kom det en sjokkregning fra Vedum og Støre på en kvart milliard kroner.

Fylkesrådet har i dag informert fylkestinget om at budsjettfremleggelsen vi skulle hatt mandag 14. oktober 2024 kl. 10.00, må nå utsattes til mandag 21. oktober kl. 10.00. Fylkesrådet var klar til å legge frem et ansvarlig og godt budsjettforslag mandag 14. oktober, så kom ekstraregningen fra regjeringen som endret premissene for vårt budsjettforslag dramatisk, sier Schytz.

Det regjeringen nå gjør er å kutte i kollektivtrafikken og skolene i Akershus. Vi er et fylke med allerede stappfulle busser og klasserom. Vi kan ikke be elevene om å komme igjen neste år, for da har vi kanskje fått en ny regjering, og plass til dem, fortsetter Solveig.

Årsaken til at Akershus nå får en uventet inntektssvikt i 2025 er en oppdatering som Kommunaldepartementet har gjort i grunnlaget for den såkalte utgiftsutjevningen i fylkeskommunenes rammetilskudd. Denne oppdateringen bruker ikke å gi så store utslag. I år gjorde den det. Det var ikke varslet – og ikke forventet.

– Dette kan ikke bli stående. Vi setter vår lit til at Stortinget vedtar et statsbudsjett som gjør det mulig å ha gode tilbud til våre elever, at vi kan tilby miljøvennlige kollektivtilbud og at vi kan bidra til å oppfylle våre felles forpliktelser for klima og natur. Vi har ikke råd til å la være, det må også regjeringen forstå sier Schytz.