Sveinung Rotevatn
Venstre kritiserer regjeringens statsbudsjett: Mangler tiltak på klima, helse og næringsliv, Foto: Venstre

Nestleder i Venstre og finanspolitisk talsperson Sveinung Rotevatn går hardt ut mot regjeringens statsbudsjett. Han mener regjeringen ikke tar de nødvendige grepene for å håndtere de store utfordringene Norge står overfor. (flere reaksjoner under pressemeldingen).

– Vi har enorme utfordringer foran oss med klimakrise, høy rente og økende sykefravær. Regjeringen gjør absolutt ingenting med dette i sitt statsbudsjett, utover å åpne slusene med oljepenger, sier Rotevatn.

Han peker på at de eneste reelle kuttene rammer de mest sårbare: – Regjeringen kutter kraftig i kvoteflyktninger, bistand og integreringstiltak. Det er historisk og helt uakseptabelt. Dette må bli Vedums siste statsbudsjett som finansminister. Sammen med Støre har han etter fire år vist at de ikke klarer å styre Norge ansvarlig, de trenger avløsning.

Se video av Sveinung Rotevatn sitt innlegg i Stortinget om Venstres reaksjoner på Finansministerens redegjørelse om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 (video: stortinget.no): Videoen er tekstet.

Skadelig exit-skatt

Rotevatn er også kritisk til skattepolitikken: – Vedum sementerer en næringslivsfiendtlig skattepolitikk som driver kapital ut av landet. I tillegg innfører de en skadelig exit-skatt som gründere og småbedrifter har advart mot.

Når det gjelder sykelønn, trekker han frem de økende utgiftene som spesielt bekymringsfulle: – Sykefraværet har økt dramatisk, og utgiftene har steget med 17,6 milliarder kroner under denne regjeringen. Den norske sykelønnsordningen risikerer å føre folk ut i varig utenforskap, mens regjeringen står handlingslammet.

Regjeringen har gitt opp å nå klimamålene

På klimaområdet, mener Rotevatn at regjeringen har gitt opp: – Vi er midt i en klimakrise, men regjeringen kutter faktisk i midlene til klima og miljø. De har gitt opp klimamålet for 2030, og snakker nå plutselig om 2040. Neste år blir det billigere å kjøre fossilbil og fly, og det er ingen nye klimatiltak i sikte. Denne regjeringen er Norgeshistoriens verste på klima.

Venstre lover å kjempe for en ansvarlig politikk som setter klima, helse og næringsliv i sentrum, i tråd med partiets verdier om frihet og muligheter for alle​.

Flere reaksjoner på budsjettet

Verst på  klima

Denne regjeringen er nok norgeshistoriens verste på klima, sier Sveinung Rotevatn (V).

Rotevatn peker på at Norge etter dagens plan vil nå 2030-målet ti år for sent.

– Regjeringen avlyser nå 2030-målene slik de er formulert i regjeringsplattformen, sier han.

En naturbløff

Regjeringen kutter naturvernet midt i en naturkrise. – Det er helt uforståelig at regjeringen lekker 100 millioner kroner til såkalt satsing på naturen, bare for å samtidig kutte en halv milliard i bevaring av skog, sier stortingsrepresentant Ola Elvestuen (Venstre).

I regjeringens forslag til statsbudsjett kuttes frivillig skogvern og annet naturvern med over 50 prosent, fra 815 millioner kroner til 380 millioner kroner. Dette kuttet på nesten en halv milliard kroner er oppsiktsvekkende i en tid hvor naturkrisen er prekær og behovet for bevaring av norsk natur aldri har vært større.

Han påpeker også at regjeringen samtidig reverserer en rekke viktige gjennomslag på klima, miljø og natur fra SV i 2024-budsjettet, enten helt eller delvis. Dette inkluderer kutt i ordninger som Enova, frivillig skogvern, Natursats, Klimasats og støtte til nullutslippslastebiler.

– Regjeringens kutt i natur- og klimabudsjettet vitner om en kortsiktig politikk som undergraver viktige miljøtiltak. Dette er en naturbløff som vil få alvorlige konsekvenser for både naturmangfold og klimainnsatsen, avslutter Elvestuen.

Venstre krever en reell satsing på naturvern og en tydelig prioritering av tiltak som beskytter Norges unike natur og fremmer nullutslippsløsninger.

Skole har tapt

– Skolesektoren er tydeligvis den store taperen i neste års statsbudsjett. Kari Nessa Nordtun har så å si ingenting å vise til som tar de store utfordringene i skolen på alvor. Elevene er mindre motiverte, mobbingen øker, fraværet skyter i været og søkertallene til lærerutdanningene stuper. Dette virker det ikke som regjeringen tar inn over seg. Det må Nessa Nordtun stå til ansvar for, det virker som hun har gitt opp å kjempe for skolesektoren. Dette er ufattelig dårlig politisk håndverk, rett og slett, sier Abid Raja.

– Nessa Nordtun og regjeringen har vært mer opptatt av å kjøre en kamp mot russegensere og skjermbruk, tiltak som ikke koster en krone. Og senest for noen dager siden foreslo kunnskapsministeren å fjerne ett skoleår. Det blir mer og mer tydelig at vi har en regjering som sitter på oppsigelse. Når de heller vil bruke 1,36 milliarder kroner på å holde grendeskoler kunstig i live framfor å bedre innholdet i skolen eller rekruttere flere lærere, da er det på høy tid at dette blir Støre-regjeringens siste statsbudsjett, slår Raja fast.

40 milliardar i skatteauke for bedrifter

– No veit vi omsider fasiten for norske bedrifter etter fire år med Støre og Vedum: Nær 40 milliardar kroner i samla skatteauke, kapital og talent i fri flukt ut av landet, manglande grøn omstilling og ein stadig meir ugjennomtrengeleg regeljungel for grunderar og små bedrifter, seier Alfred Bjørlo

– Ap og Sp sviktar framtidas næringsliv som skal skape framtidas velferd. Aldri har det vore viktigare  enn no for Venstre å ta kampen for dei som skal bygge morgondagens bedrifter, slår Bjørlo fast.

Om bistand

Fra Ola Elvestuen:

– Det er elendig at regjeringen nok en gang ikke når målet om å bruke 1% av BNI til bistand, til tross for at det står i både Arbeiderpartiet og Senterpartiets program, og i Hurdalsplattformen. Det er verdens fattige som betaler prisen for regjeringens valgløfter.

– Støre-regjeringen har nærmest halvert utdanningsbistanden siden de tok over, selv om behovene er enorme og Norge tidligere har spilt en lederrolle på dette feltet. Det gjør at flere hundretusen barn ikke får satt føttene sine i et klasserom, og står uten utdanning og muligheten for et bedre liv.

Kutter en milliard til jernbane

Regjeringen presenterer statsbudsjettet som en “historisk satsning” på samferdsel. I lekkasjer dagene før fremleggelsen ble jernbanen løftet frem som en viktig del av denne satsningen. Men når budsjettet nå er lagt fram, viser det seg at bevilgningene til jernbanen faktisk er  redusert med én milliard kroner sammenlignet med fjorårets budsjett, når man justerer for prisveksten.

– Regjeringen kaller dette en satsning, men i virkeligheten kutter de i midlene til jernbanen. For oss som er opptatt av å bygge ut jernbanenettet, er dette rett og slett ikke godt nok, sier stortingsrepresentant for Venstre, André Skjelstad.

For første gang på mange år bruker regjeringen nå mer penger på vedlikehold enn på nyinvesteringer i jernbanen. Skjelstad mener det er positivt at det endelig gjøres noe med etterslepet, men advarer mot at dette ikke må gå på bekostning av fremtidige prosjekter.

– Det er på høy tid at vedlikeholdsetterslepet prioriteres, men vi kan ikke la dette gå ut over nødvendige nyinvesteringer. For å styrke jernbanens posisjon i fremtiden, må vi gjøre begge deler – både vedlikeholde det vi har og investere i nye prosjekter som øker kapasiteten og forbedrer tilbudet, sier Skjelstad.

Skjelstad understreker at jernbanen er avgjørende for både person- og godstransport, og at fremtidens transportutfordringer krever en mye mer offensiv satsning enn det som nå legges opp til.

– Vi trenger en mye tydeligere prioritering av jernbanen hvis vi skal få flere til å velge toget, sier Skjelstad.