Ølen Betong tildelt Rogaland Venstres miljøpris for 2024

Fra venstre: Mia Bruvik (V), Steinar Skartland (Ølen Betong) og Bjarte Espeland Horpestad (V), Foto: Venstre

Rogaland Venstres miljøpris for 2024 ble i helgen tildelt Ølen Betong AS i Vindafjord.

– Ølen Betong har over flere år bidratt til en grønn omstilling innenfor sin sektor. De er framoverlent og arbeider godt for å utvikle en innovativ metode for å sikre mindre avfall og mer gjenbruksmateriale av betongslam. Næringslivet er en viktig del av det grønne skiftet. Og slik innsats ønsker Venstre å berømme, sier Bjarte Espeland Horpestad, leder i Rogaland Venstre.

Ølen Betong er en av Norges ledende leverandører av ferdigbetong, betongvarer og betongelementer til tunnel og samferdsel med produksjon flere steder i landet. Bedriften setter gjennom sin helhetlige og omfattende tilnærming til miljø og bærekraft en høy standard for sin industri. Bedriften har over lengre tid søkt å integrere miljøbevissthet i alle aspekter av sin virksomhet, og ble miljøsertifisert etter ISO 14001 i 2012.

Ølen Betong har en innovativ praksis med gjenbruk av betongsrester. Dermed unngår bedriften både deponi og unødig utslipp til naturen. Bedriften satser også på å redusere sitt karbonavtrykk gjennom optimalisering av sine betongresepter og dokumentasjon av betongens karbonavtrykk med Environmental Product Declaration (EPD).
Ølen Betong har også satset på å redusere energiforbruk og CO2-utslipp gjennom elektrifisering og investeringer i solcelleteknologi. Videre viser bedriften miljømessig ansvarlighet gjennom minimering av avfall gjennom bevisste innkjøp og avtaler for gjenbruk av emballasje og gjennom kildesortering.

Miljøprisen har følgende statutter:
Rogaland Venstres miljøpris blir tildelt enkeltpersoner, lag, organisasjoner, firma, etater e.l. som har gjort en uvanlig god innsats for miljøet – i vid forstand – i det siste året eller over lang tid.