Det blågrønne byrådet legger frem sitt første budsjett: – Vi ruster Oslo for fremtiden

Venstres byråder i Oslo. Julianne Ferskaug (sosialbyråd), Hallstein Bjercke (finansbyråd) og Marit Vea (miljøbyråd). Foto: Baard Salvesen, Foto: Baard Salvesen

I dag la byrådet frem sitt budsjettforslag for 2025. Dette er det første budsjettet det blågrønne byrådet har skapt fra bunnen av. Resultatet er et budsjett som ruster Oslo for fremtiden, og prioriterer det viktigste først: barn og unge, og klima- og naturkrisen.

Oslo kommune står i en krevende økonomisk situasjon. En kombinasjon av høy prisvekst og renteøkninger, at regjeringen tar over en halv milliard fra Oslo, og at det forrige byrådet brukte sparepenger for å finansiere drift, gjør at byrådet må ta grep for å få kontroll på kommuneøkonomien.

Dette betyr at byrådet nå legger frem et omstillingsbudsjett som tar Oslo fremover.

– Vi tar de nødvendige grepene for å sikre en bærekraftig økonomi, samtidig som vi styrker tjenestene for de som trenger det mest, sier finansbyråd Hallstein Bjercke.

Styrker innsatsen mot ungt utenforskap og de mest sårbare i byen vår

Byrådet prioriterer å gi alle barn og unge i Oslo en god start på livet. Et av hovedtiltakene i budsjettet er derfor å fortsette satsingen på Osloskolen for å sikre at alle elever får bedre og mer tilpasset undervisning. Byrådet foreslår å bruke 198 millioner til ulike tiltak i skolen, blant annet 12 millioner kroner til alternative opplæringsarenaer for elever med behov for spesialundervisning og 25 millioner kroner for å gjeninnføre et kommunalt lærlingtilskudd.

Byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug, understreker viktigheten av at barn og unge har mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. Dette er en sentral del av det forebyggende arbeidet mot ungt utenforskap. Byrådet foreslår derfor å innføre et fritidskort som sikrer at alle barn og unge får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter, uavhengig av foreldrenes inntekt.

– Fritidskortet er en viktig investering i barn og unges fremtid. Formålet er at økonomiske barrierer ikke hindrer deltakelse i sosiale fellesskap, sier Ferskaug.

Byrådet foreslår også å bruke 55,1 millioner kroner til å styrke barnevernet. Dette inkluderer blant annet etableringen av en ny behandlingsinstitusjon for ungdommer med utfordringer knyttet til kriminalitet og rus.

– Ungt utenforskap er en av de største utfordringene vi står overfor. Vi må sikre at de som sliter får den hjelpen de trenger, når de trenger det, fortsetter Ferskaug.

Byrådet prioriterer også å styrke rusomsorgen. Budsjettet inneholder et forslag om å etablere en rusmiddelanalysetjeneste, et viktig tiltak for å forhindre overdosedødsfall, samt en bredere satsing på å forbedre tilbudet til de mest sårbare gruppene i byen vår.

Forsterker innsatsen for klima- og naturkrisen

Budsjettet inneholder flere viktige klima- og miljøtiltak. Miljøbyråd Marit Vea understreker hvor avgjørende det er å handle raskt og kraftig for å møte vår tids største utfordring.

– Klima- og naturkrisen er ikke lenger noe “der fremme”, men noe vi står i her og nå. Derfor er tiltak som kutter utslipp og bidrar til mer og bedre natur i byen helt essensielt. Vi skal sørge for at det alltid lønner seg å ta grønne valg i hverdagen, og vi skal gjøre byen fysisk grønnere, sier Vea.

Byrådet foreslår å sette av 40 millioner kroner årlig til etablering av flere parker og grøntområder i byen. Det er også satt av midler til en skybruddplan og støtteordning for overvannshåndtering for å ruste byen mot ekstremvær.

– Vi må trappe opp innsatsen om vi skal nå klimamålene våre. I tillegg til å satse på en grønnere by, foreslår vi 14 millioner kroner til tiltak som skal redde Oslofjorden, sier Vea.

Et budsjett som ruster Oslo for fremtiden

Til tross for strammere økonomiske tider har byrådet klart å finne rom for mange viktige Venstre-satsinger. Finansbyråd Hallstein Bjercke avslutter med å fremheve budsjettets klare prioriteringer.

– Selv om det er trangere tider, har vi klart å finne rom for mye god Venstre-politikk. Dette budsjettet ruster Oslo for fremtiden. Vi prioriterer barn og unge, sårbare grupper, og klima og natur, samtidig som vi tar ansvar for kommunens økonomi. Jeg er stolt av å presentere et budsjett som tar de nødvendige grepene for å sikre en tryggere, grønnere og bedre hovedstad, avslutter Bjercke.

Hele budsjettforslaget kan leses på Oslo kommunes hjemmesider.