Milliondryss til borettslag og sameier

Solveig Schytz, fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø, Foto: Johan Malvik

Snart er alle nye biler som selges elbiler!

For at enda flere skal kunne bytte ut fossilbilen sin er det avgjørende at flere kan lade bilen hjemme. Derfor gjør Venstre i fylkesråd nå ekstra innsats for å få på plass lade-infrastruktur i borettslag og sameier.

“Gamle Akershus” hadde en støtteornding for ladeinfrastruktur til borettslag og sameier, men denne ble fjernet etter ett år i Viken. Noen av kommunene i Akershus har tidligere hatt lokale ordninger. Likevel ser vi at manglende mulighet til å lade hjemme fortsatt er et hinder for mange for å bytte ut fossilbilen med en elbil.

Venstre og resten av Akershus fylkesråd har store ambisjoner for å kutte i klimagassutslipp, både redusere utslipp i egen virksomhet og legge til rette for at det blir enkelt å ta gode klimavalg for innbyggerne i Akershus.

Derfor utlyser Akershus fylkeskommune nå et tilskudd for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier med en økonomisk ramme på 5 millioner kroner i 2024. Dette tiltaket er en del av fylkeskommunens offensive satsning for å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren. Med stadig flere elektriske biler på veiene, er behovet for hjemmelading større enn noensinne og det er et stort behov og gir god effekt å hjelpe borettslag og sameier til en god og tilgjengelig ladeinfrastruktur.

Med denne ordningen gjør vi det enklere for flere å velge elbil. Dette er et viktig klimatiltak som bidrar til å redusere utslippene fra veitrafikken i Akershus, sier fylkesråd for plan, klima, miljø og kulturminner Solveig Schytz

Tidligere støtteordninger har vist seg avgjørende for å møte etterspørselen etter ladepunkter.

-Tilskuddsordningen vil vi kunne gi borettslag og sameier bedre mulighet til å investere i nødvendig ladeinfrastruktur, noe vi vet det er stort behov for, fortsetter Schytz

Samtidig understrekes det at små og store klimatiltak er avgjørende for å nå målene.

Enten det handler om hjemmelading for elbil eller store tiltak som godt utbygd kollektivtrafikk og en god arealpolitikk, så teller hvert eneste tiltak når vi sammen skal kutte utslipp og bidra til en bærekraftig fremtid, sier Solveig Schytz

Den nye støtteordningen lyses ut i disse dager og vil være tilgjengelig med løpende søknadsfrist til midlene er brukt opp.