Enklere, bedre og billigere

Bilkøene vokser., Foto: Drammens Tidende

De tre ordene er svaret på hvordan vi kan og må løse trafikkutfordringene i Oslo-regionen. Køene er lange. Likevel opplever mange at de ikke har gode alternativer til privatbilen i hverdagen. Hvorfor?

Fra 2007 til 2019 nær doblet antallet kollektivreisende i Oslo og Akershus seg. Hele denne tiden satt Venstre med styringen av fylket. Og vi gjorde målrettede grep for å øke kollektivbruken. Vi etablerte Ruter i 2008. Vi sørget for Oslopakke 3 i 2012 ga åpning for å bruke bompenger til kollektivdrift. Organiseringen var en suksessfaktor for en formidabel økning i kollektivtrafikk.

Akershus er et spesielt fylke. Alle kommunene i fylket har befolkningsvekst. Vi har vedtatt føringer om at all vekst skal foretas ved kollektiv, sykkel og gange. Det er avgjørende både for å nå klimamålene, men også fordi det rett og slett ikke er plass til flere i bilveinettet inn i, ut av og gjennom Oslo. Kø oppstår når det er for mange biler på veien. Det er et uomtvistelig faktum.

Hvorfor har ikke økningen i kollektivreisende fortsatt den samme eksponentielle veksten?

To ting skjedde. De rødgrønne styrte Viken, og i tillegg kom pandemien.

Både kollektivtilbud og veiene ble tømt for reisende. Da pandemien tok slutt, valgte de rødgrønne kutte 60 millioner kroner til kollektivtrafikken. Deres egen regjering kuttet også pandemistøtten til kollektivtrafikken i samme sekund som de lettet på restriksjonene. Igjen sto et skadeskutt kollektivtilbud med avkortet finansiering og en økende etterspørsel.

Det tok ikke så lang tid før «alle i Akershus» igjen skulle reise til og fra jobb. Både alle de som reiste før, og de som hadde flyttet til Akershus i løpet av pandemien, skulle nå ut på veien.

Regjeringen valgte å stenge Ring 1 og hive elbilene ut av kollektivfeltet i samme åndedrag. Dette gjorde de i dialog med Oslo, men helt uten dialog med Akershus.

Samferdselsministeren har avvist alle forespørsler om bistand til å øke kollektivtilbudet i Akershus som følge av dette. Og hvem står igjen på (perrongen?) med svarteper? Jo, det gjør pendlere i Akershus, sammen med alle de som må bruke bil, som alle sjåførene og næringsdrivende. De som ikke har noen alternativer.

Vi vet mye om hvorfor folk velger bil fremfor kollektiv. Og skal vi snu den trenden, må vi levere enklere, bedre og billigere kollektivtilbud.

Og det er det vi i Venstre går på jobb for å levere hver eneste dag. Det er dessverre ikke løst over natten, noe særlig regjeringen og det tidligere rødgrønne styret i Viken må ta sin del av skylden for. Vi har fått mye å rydde opp i og ta tak i.

Men vi lover at vårt mål ligger fast: enklere, billigere og bedre kollektivtilbud til innbyggerne i Akershus. Da får flere reelle alternativer til bilen, og færre trenger å sitte i kø på E18 hver dag.

 

Eirik T. Bøe, gruppeleder Bærum Venstre
Elisabeth Holter-Schøyen, gruppeleder Asker Venstre
Margrethe P. Reusch, gruppeleder Akershus Venstre/leder samferdselskomiteen Akershus

Innlegget sto på trykk i Budstikka 19. september 2024

Elisabeth Holter-Schøyen, vår førstekandidat ved kommunevalget 2023.