Er politikernes lommebok viktigere enn dem som bor i Drammen?

Portretter av Rune Fortun, Camilla Ulsund og Herman Ekle Lund i collage
Kommunestyregruppen: Rune Fortun, Camilla Ulsund og Herman Ekle Lund., Foto: Nina Holtan

Det kan virke sånn.
Under formannskapets møte 17. september hadde kommunedirektøren foreslått et kutt i både politikerlønna vår, antall politiske utvalg og møter, samt i mat og drikke til politikerne.

Dette mener vi Venstre er helt innafor. Det er bare rett og rimelig at vi skal kutte i våre goder, når det samtidig foreslås å kutte i tjenester og tilbud.

Men det vil altså ikke Høyre, Frp, KrF og PP være med på. Og det mener vi er helt uforståelig.

Det er lagt frem en lang sak om «økonomisk bærekraft» for å kutte i fleste områdene til kommunen. Tirsdag 24. september samles kommunestyret i Drammen for å avgjøre hvor vi skal kutte penger på budsjettet vårt.

Venstre er tydelige i vår økonomistyring: Politikernes goder må kuttes så mye som mulig, før vi vurderer å kutte i dine tjenester og tilbud som innbygger

Vi vil redusere goder med 12 millioner kroner

Et av våre viktigste forslag er derfor å tredoble kommunedirektørens forslag ved å redusere politikernes del av budsjettet med totalt 12 millioner. Vi foreslår her konkret å kutte i politikerlønna, støtten til partigruppene, antall utvalg, antall representanter i kommunestyret. Vi foreslår også å kutte i mat, drikke og annen sosial hygge som kommunens vanlig dødelige ansatte må se langt etter, men som politikerne av en eller annen grunn skal bevilge seg selv.

At de fire posisjonspartiene H, Frp, KrF og PP foreløpig kun vil gå med på to helt marginale tiltak innenfor dette (å redusere antall stemmekretser og å kutte i ett møte årlig for noen av utvalgene) mener vi er uansvarlig.

Det første vil kun gi en innsparing på maks 1 million kroner. Det andre forslaget er svært hypotetisk all den tid det fort kan bli behov for å kalle inn til hastemøter likevel.

Men politikerlønninger, partistøtte og annen luksus rører de ikke.

Følgen av dette er at flere kommunale tjenester og tilbud må kuttes helt unødvendig. Du har helt sikkert lest om den parallelle saken om skolestruktur. 12 millioner vil kunne være nok til å redde både én og to skoler fra nedleggelse.

Vi har dermed gitt posisjonspartiene en gratisbillett ut av slike kutt som ingen ønsker seg.

Men den gratisbilletten takker de nei til. Det er viktigere å sikre sin egen lommebok.

Ingen skam å snu

De ansatte skal tåle store kutt i egen organisasjon. Flere som leser dette står kanskje i fare for å miste nærskolen, med de fritidsaktivitetene som også er der. Folk i alle generasjoner vil måtte tåle kutt som gjør hverdagen litt dårligere.

De eneste som skal skjermes for negative konsekvenser, er politikerne. Det er ikke til å fatte.

Vi kommer til å stå på vårt forslag om å kutte i politikergodene. Det skulle bare mangle. Vi vil også jobbe for at flere stiller seg bak dette, for det er ingen skam å snu.

Vil dere snu, Høyre, Frp, PP og KrF? Vi håper det. For innbyggerne i denne kommunen.

Av: Herman Ekle Lund, Camilla Ulsund, Rune Fortun

Kontaktinformasjon til Drammen Venstre finner du ved å trykke her