Abid Raja innstilt som toppkandidat for Venstre i Akershus

Abid Raja og Venstre vil gjøre det enklere å skape bedrifter.
Foto: Arild Danielsen

Nominasjonskomiteen i Akershus Venstre har lagt fram sin innstilling til stortingsliste for valget i 2025. Komiteen ønsker Abid Raja som toppkandidat, Ane Breivik på andreplass og Solveig Schytz på tredjeplass.

Nominasjonskomiteen har lagt vekt på å inkludere kandidater fra hele fylket for å sikre bred representasjon. Samtidig har målet vært en balansert liste hvor kandidatene speiler Venstres verdier og politiske prioriteringer.

– Vi står overfor en verden i endring både nasjonalt og globalt. Klima, natur, sosialt utenforskap og økonomisk omstilling er store oppgaver som må løses med liberale verdier som frihet og like muligheter for alle. Vi har satt sammen et sterkt vinnerlag som vil ta Norge fremover, sier leder av nominasjonskomiteen, Wenche Steen.

Abid Raja har jobbet godt for Akershus og Venstre i flere perioder allerede. Komiteen mener han er et naturlig valg som førstekandidat.

– Jeg er veldig takknemlig for tilliten nominasjonskomiteen har vist meg, og jeg ser frem til å jobbe for Venstres liberale verdier og vår sosialliberale politikk til beste for velgerne, sier Abid Raja.

– Vi må gjøre skolen mer motiverende for enda flere elever, få ned klimautslippene og få ned skattetrykket både for næringslivet og vanlige folk. Jeg ser frem til å drive valgkamp for å skifte ut denne regjeringen, med en ny regjering som Venstre kan være en del av, sier Raja.

Deretter har nominasjonskomiteen vektlagt fornyelse og en satsing på neste generasjons toppolitikere.

Ane Breivik er en politiker som representerer denne fornyelsen, samtidig som hun har erfaringsgrunnlaget som er nødvendig for en topplassering. Breivik trer av som leder for Unge Venstre i høst, og har allerede vikariert på Stortinget ved flere anledninger. Breivik innstilles som andrekandidat.

Solveig Schytz er en viktig og markert fylkespolitiker. Hun er i dag fylkesråd for plan, kulturminnevern, klima og miljø, første vara til Stortinget og medlem av Venstres sentralstyre. Regionen øst for Oslofjorden har stort potensiale for økt oppslutning om Venstre. Komiteen har valgt å innstille Schytz som tredjekandidat.

Thorbjørn Merkesdal innstilles som fjerdekandidat. Merkesdal er gründer, har også erfaring som vara til Stortinget og representerer den viktige Romeriksregionen.

Innstillingen i sin helhet:

1. Abid Raja, Bærum
  23. Christine Meling, Bærum
  24. Emilie Kreyberg, Nittedal
  25. Arjo van Genderen, Vestby

Elisabeth Tanev takket nei til plass på lista, og Gro Buttingsrud er derfor satt inn på 18. plass.

*Margrethe Prahl Reusch og Boye Bjerkholdt har trukket seg fra lista.

Nominasjonskomiteen har bestått av Wenche Steen (leder), Inge Solli, Kristian Kvam, Line Stokholm, Kathrine Nitter, Marion Sæther (Norges Venstrekvinnelag) og Nora Boujibar (Unge Venstre).