Manglende tilrettelegging for sykkel ikke en studentby verdig
Interpellasjon til ordfører
Åpning av Campus Kristiansund markerer en milepæl for Kristiansund både for utdanning, forskning og næringsliv. Vi er kjempestolte. Mange positive ringvirkninger også på gatemiljøet er oppnådd. Men noe gjenstår i området, nemlig tilrettelegging for syklister. Særlig gjelder det området mellom Gassverktomta og Campus, som omhandler Fosnagata med kryssene Hollendergata og Astrups gate.
Gravearbeid i Fosnagata
Det foregår mye gravearbeid for tida i området Fosnagata/Hollendergata i forbindelse med ny infrastruktur med ledningsnett for vann og avløp til Campus. Tidens Krav 13.august d.å. har et intervjue med enhetsleder for tekniske tjenester Vidar Dyrnes. I den forbindelse uttaler Dyrnes at det ikke bygges noen separat sykkelløsning i denne omgang, det er et tema som må tas opp senere, sier han.
Løsning for sykkeltrasé etterspurt lenge
Venstre har i mange år etterspurt løsning for sykkeltrasé i Fosnagate retning Vågekaia. Ved gjentatte spørsmål over år har vi fått til svar at dette kommer i forbindelse med regulering av tomta for Campus. Så viste det seg da detaljreguleringa ble behandlet i 2021at den kun omtalte mulige løsninger som ikke var juridisk bindende.
Derfor fremmet Venstre et forslag den gang da detaljreguleringa ble behandlet i bystyret. Ved 2.gangs behandling 7.10.21 i sak gjeldende detaljregulering for Devoldholmen, (senere benevnt Detaljregulering arealet mellom Nordmørskaia og Astrups gate), fremmet Venstre et tilleggsforslag med følgende ordlyd: Sykkeltrasé langs Fosnagata mellom Håndverkeren og Nordmørskaia skal ferdigstilles samtidig med bygningene for Campus Kristiansund.
Under behandling av tilleggsforslaget kom det i debatten fram argumenter om at et slikt forslag ville forsinke igangsetting av bygging av Campus Kristiansund fordi saken da måtte ut på ny høring. Derfor trakk Venstre ved undertegnede forslaget. Det ble i debatten uttrykt sympati for intensjonen i tilleggsforslaget. Denne sympatien håper jeg fortsatt finnes.
Trafikkfarlig for både syklende og gående
Status nå i august 2024 ved åpning av Campus, er at forholdene er svært dårlige for syklister. Manglende tilrettelegging for sykkel er ikke en studentby verdig. Det gjelder generelt i kommunen, og spesielt forholdene i Fosnagata. Sykler du gjennom Vågen retning sentrum via Fosnagata ned til Campus, så er det særlig passering over Gassverktomta og videre passering kryssene Hollendergata og Astrups gate som utmerker seg som trafikkfarlig både for syklister og gående.
Investeringsmidler avsatt
I tiltaksplan for sykkel 2021-2024 for hovedruta mellom Goma og sentrum tatt inn med planlagt gjennomføring i 2020. Her venter vi på gjennomføring og viser til at Tekniske tjenester i sitt investeringsbudsjett har lagt inn videreføring av utbygging av sykkeltraséer gjennom prosjekt «sykkelby» med 8,8 millioner kroner totalt i årene 2024-2027.
Venstre mener at arbeidet med å legge til rette for syklister må intensiveres. Vi ber om at strekningen over Gassverktomta via Fosnagata forbi kryssene Hollendergata og Astrups gate får anlagt sykkelfelt. Detaljreguleringen for arealet Astrups gate til Nordmørskaia har beskrevet mulige løsninger. Disse må hentes frem og realiseres.
Venstre er utålmodig og ber om et svar om når sykkeltrasé i Fosnagata mellom krysset Hollendergata og Astrups gate er på plass, inkludert sikker passering for syklister over Gassverktomta.
20.08.24
Ragnhild Helseth
Bystyremedlem (V)