Velkommen hjem! La oss bygge noen broer og spare penger!

Stig Halvorsen, Foto: Elisa Amanda Nyheim Andersson

Stig Moe Halvorsen, kommunestyrerepresentant, Larvik Venstre, har et innlegg i lokalavisa Østlands-Posten. Dette innlegget har fått mange fått mange positive tilbakemeldinger. Mange er enige i det som han skriver. Teksten gjengis her:

I løpet av sommeren kommer tusenvis av innbyggere i Larvik kommune tilbake fra ferier nært og fjernt. Med seg i bagasjen har man kanskje inspirasjon til hva som kan bli bedre – og takknemlighet for det flotte vi har – her vi bor. Jeg kommer hjem med dansk inspirasjon til både bedre sykkelveier og grep som små danske byer har gjort for å skape spennende møteplasser. Og for første gang er jeg i posisjon til å gjøre noe med denne inspirasjonen som medlem av kommunestyret. Ja ja, Venstre har kun 2 av 41 representanter. Og, ja ja, vi er ikke i posisjon. Men, heldigvis så er det flere av oss som ser by- og stedsutvikling som et område hvor vi kan samarbeide på tvers av partilinjer for å finne fram til gode løsninger.

Det å skape liv mellom husene er noe av det viktigste vi gjør i by- og tettstedene våre. Rusler du fra Langestrand til sentrum, Torstrand til sentrum eller Gon til Gloppe, så skal du se og møte mennesker. Søndersrødtunet i Helgeroa er populært fordi det er «stedet hvor folk møtes», som de selv sier. Gode urbane kvaliteter tiltrekker nye innbyggere. Samtidig kan vi utvikle steder som er med på å forhindre ensomhet, steder som skaper kultur, steder hvor unge og eldre ferdes og inkluderes uavhengig av sosial eller økonomisk bakgrunn. Det er nok ikke bare for maten enkelte tar turen til Søndersrød. Kanskje det også er dagens eneste sosiale påfyll.

I en studie fra Oslo Met i 2019 pekte man – ikke overraskende – på at god helse er avgjørende for livskvalitet, og at mulighetene for god helse er ulikt fordelt avhengig av sosial og økonomisk situasjon. For å utjevne dette peker man blant annet på viktigheten av at kommunene tilrettelegger for gode møteplasser. Å bidra til god helse for våre innbyggere kan spare oss for store beløp i fremtiden. By- og stedsutvikling er med andre ord viktig hvis vi skal skape en økonomisk robust kommune i fremtiden.

Når det gjelder Larvik by, vedtok vi for tre år siden en strategi for sentrum med vekt på tre hovedprinsipper: Samle, Forsterke og Binde sammen. Følger vi disse prinsippene og planene, så kan vi få en kompakt og attraktiv Larvik by full av liv hele året. I den samme strategien pekes det på noen viktige prosjekter. Og nå må vi tørre å si ja til noen av disse. Altfor mange ganger har tidligere kommunestyrer utsatt slike viktige avgjørelser. Vi trenger gjennomføringskraft nå!

For tenk hvis vi kan realisere gangbru fra Bøkkerfjellet ned til Sanden med inspirasjon fra Europan. Da får vi en fantastisk forbindelse mellom byen og Indre havn. En turistattraksjon i seg selv! Bare se til Odense der de bygde det de kaller Byens Bro der «Formålet med broen er å bedre koble sammen havna og sentrumsområdet for syklister og gående», Høres kjent ut for oss i Larvik. Og med den nylig endelige avgjørelsen om jernbanen, så blir sporet i Larvik liggende der det ligger. I lys av dette ville en slik bro blitt enda viktigere for vår byutvikling.

Det er også planer og forslag liggende for Herregården, fiskerhavna og videre utvikling i Indre havn som vil kunne ta Larvik enorme steg fremover. For å finansiere dette, så må vi samarbeide tett med det private. Vi må være åpne for alt, som salg av Tollboden og tomter rundt, men vi må også vise at Larvik kommune er klar til å ta sats. Investeringsmidler har vi (som tidligere ordfører Bringedal har redegjort for). I 2000 solgte vi Larvik og Lardal e-verk og satte pengene i et fond (Primæroppgavefondet) for å investere i pengemarkedet. Per dags dato nærmer dette fondet seg 900 mnok. Mange vil hevde at by- og stedsutvikling ville gitt bedre avkastning i form av økte skatteinntekter og bedre bokvalitet.

Spørsmålet vi må tørre å svare på, er om vi fortsatt skal investere alt videre i pengemarkedet via dette fondet, eller flytte noe til byutvikling?

For Venstre er svaret byutvikling. Nå er det på tide å satse videre på den positive utviklingen vi har i Larvik. Nå er det på tide å ta Larvik fremover – samt bygge noen broer!

Stig Halvorsen
Kommunestyrerepresentant Larvik Venstre