Nå trenger vi en politisk bybro!

Foto: Tobias Strædet Jacobsen

Som kjent står byen vår foran store og krevende utfordringer som for mange virker uoverkommelige, men den gode nyheten er at de kan tas tak i og løses. Noen på kort sikt, andre på lang sikt. Totalt har vi 27 representanter i bystyret fra 10 partier, som alle vil Lillesands beste, men hva slags samarbeidskultur har vi egentlig?

For Venstre er vi ikke så opptatt av posisjon eller opposisjon, eller makt og motmakt om du vil, men hva vi sammen kan få til ved å skape en bedre styringskultur på tvers av partigrenser, saker og egne kjepphester. Venstre er sterkt opptatt av å bidra til å bygge en kultur der vi sammen prioriterer, gjennomfører og leverer på de vedtak som er besluttet. Det forventer og fortjener våre innbyggere. Et vedtak er ikke nødvendigvis endelig, alt er i bevegelse, men målet for politikken er faktisk å levere. Ikke å gå i runddans, som ofte er enkleste utvei for ikke å gjøres ansvarlig for vedtak som nå er nødvendig. Politikerne er også valgt til å ta upopulære avgjørelser. Så hva er det vi egentlig henger fast i? Kommunen skal jo styres. Framover!

Grunnleggende mener Venstre at vi må gjøre noe med sementerte uvaner og lite produktive mønstre i selve styringen av det politiske samarbeidet og møtepunktene i Rådhuset. Ikke minst hvordan vi samarbeider med administrasjonen, som nå er under et betydelig press og opplagt har kapasitetsutfordringer da saker sendes fram og tilbake, og stadig nye momenter legges til. Gjerne fulgt opp med en uendelig rekke av interpellasjoner, som igjen gir næring til nye. Og så har vi replikkene, noe selvdisiplin og bedre møtekultur hadde hjulpet. Vi må opplagt se på hvor gode og effektive vi er til å jobbe sammen, og hvordan vi kommuniserer for å få fart på vedtakene. Venstre mener en fornyelse må til. Det er ikke vi og de, men oss som nå gjelder!

Venstre vil bygge en politisk bybro, der vi sammen prioriterer og legger en omforent plan som vi kan få full kraft på, og som IKKE gir endeløse omkamper. Som sliter ut, trenerer og ødelegger for byen vår. Altså en konkret felles plan med tydelige mål, der forutsigbar økonomisk styring og kvalitet samt ansvarlighet er sentrale faktorer for å kunne lykkes. For Venstre gjerne også med et grønt næringsfremmende blikk, et sentrum som fullføres, en oppvekstsektor som blomstrer og et moralsk politisk kompass for de som trenger hjelp og som strever med livene sine. Hvor innbyggere og fagmiljøer blir sett og involvert i de vedtak som tas.

Hvis vi gjør det vi alltid har gjort, får vi det vi alltid har fått. Og det har vi gjort og fått lenge. Venstre vil stå for en kultur som gir byen et flerpolitisk samarbeid og tydelig retning for å få løst utfordringene våre. Så har selvsagt alle partier sine partiprogrammer, saker og verdier de vil stå opp for. Slik lever demokratiet. Spørsmålet er om det finnes andre gode kulturbyggere som vil bli med på å rette ryggen til Lillesand. Det kan bli smertefullt, men det er kun sammen vi kommer igjennom!

Jørgen Klafstad
Lokallagsleder Lillesand Venstre