Østlig trasé for hele Innlandet

Marita K. Sollien

Martin Grønbekk Moen, Kommunestyrerepresentant i Elverum (V) og Stig Vaagan, Fylkestingsrepresentant i Innlandet (V)

Østlig trasé er fremdeles det beste alternativet for jernbanen i Innlandet!

For å få til en effektiv og miljøvennlig jernbane i Innlandet, er det innlysende at vi må få på plass en østlig trasé forbi Hamar. Dette er det beste alternativet for både gods- og persontrafikk, og har hele tiden vært standpunktet til Venstre lokalt, regionalt og nasjonalt.

Vi er svært glade for at sentrale politikere i Venstre som Trine Skei Grande, Ola Elvestuen og André Skjelstad i tur og orden har støttet vårt syn i denne saken, og med det ser helheten i investeringene for næringsliv, miljø, persontrafikk, godstrafikk og livskvalitet.

Hva mener vi med effektiv jernbane?

Vi ønsker oss kortest mulig reiseavstand til Lillehammer og Trondheim, og mellom Lillehammer og Dombås, og videre til Åndalsnes eller Trondheim.

Det er like viktig å sikre øst-vest-forbindelsene i Innlandet, og binde Dovrebanen og Elverum, og videre med Røros- og Solørbanen bedre sammen, uten å måtte bruke Hamar som en forsinkende sekkestasjon for person- og godstrafikk.

I et redaksjonelt oppslag i HA 16. juni i år, går stortingsrepresentant Per Martin Sandtrøen (Sp) ut mot opposisjonen fordi han frykter at den vil stanse utbyggingen av nye spor fra Åkersvika til Hamar stasjon. Han siteres på at Venstre konkret ønsker å stanse utbyggingen av det siste strekket inn mot stasjonen.

Sandtrøen har helt rett, og vi takker for at han fremhever Venstres fornuftige syn i denne saken.

Dette er sitatet Sandtrøen legger til grunn:

«Komitéens medlem fra Venstre [Skjelstad i transportkomitéen; vår utheving] påpeker at byggingen av nytt dobbeltspor mellom Åkersvika og Hamar, samt utvikling av Hamar stasjon, gir marginal tidsbesparelse for person- og godstrafikk. Dette medlem ønsker å bygge jernbanen i østlig trasé fra Åkersvika forbi Hamar for å øke volumet for gods- og persontrafikk i hele regionen på begge områder. Dette medlem prioriterer derfor ikke nytt dobbeltspor mellom Åkersvika og Hamar i sine prioriteringer i Nasjonal transportplan».

Skjelstad har naturligvis rett. Det er bortkastede penger å bruke 3,8 mrd kroner på én kilometer, når man heller kunne brukt pengene på krysningsspor for å få korte ned på reisetiden til Lillehammer, og fortsatt planleggingen av bedre forbindelser mellom Lillehammer og Elverum.

For alle som bor i Elverum, og for alle som skal videre med Rørosbanen vil det korte ned reisetiden til Oslo betraktelig om man slipper å kjøre innom dagens stasjon på Hamar, vente og så snu. Godstrafikken vil kunne unngå å sakke farten midt i sentrum av Hamar.

Det er ikke foretatt et trasévalg, og vi kommer naturligvis ikke til å godta at man «snikviderefører» vestlig trasé.