PRESSEMELDING!

Kristin Jess-Bakken og Jeppe Arnesen, Marita Sollien

Foreslår Kristin Jess-Bakken og Jeppe Arnesen på topp i Venstre

Nominasjonsnemnda i Innlandet Venstre har avgitt innstilling, og flertallet i nemnda foreslår Kristin Jess-Bakken fra Østre Toten som toppkandidat for Venstre i Oppland valgkrets og Jeppe Arnesen fra Sør-Odal som toppkandidat i Hedmark valgkrets ved stortingsvalget neste år.

Fylkesårsmøtet vedtok at Venstre i Oppland og Hedmark skal stille en felles liste til stortingsvalget, med unntak av førsteplassen på lista. Lista har 12 navn. Forslaget betyr at den som velges som toppkandidat i Oppland, automatisk blir andrekandidat i Hedmark og toppkandidaten i Hedmark det samme i Oppland.

Nominasjonsnemnda skriver i sin innstilling at det er lagt vekt på god geografisk spredning og en god kjønnsbalanse. Nemnda peker videre på at det er mange unge folk på lista, med en gjennomsnittsalder like over 35 år.

Om toppkandidatene skriver nemnda at Jeppe Arnesen (22) fra Skarnes jobber som politisk rådgiver for Venstre på Stortinget og studerer statsvitenskap og jus ved siden av. Han klarte, til tross for sin unge alder, å sikre Venstre plass i kommunestyret i Sør-Odal ved valget i fjor høst. Venstre hadde ikke vært representert i kommunestyret der på mange år, men Jeppe og de andre i lokallaget klarte å få valgt inn to kommunestyrerepresentanter nå sist.

Kristin Jess-Bakken (38) fra Skreia jobber fullt som fagsjef i Norsk Ergoterapiforbund og tar master på deltid i helsevitenskap, ergoterapi ved Oslo Met. Kristin er nestleder i Innlandet Venstre og har en periode bak seg i kommunestyret på Østre Toten.

Omar Sukru Svendsen-Yagci (20), som foreslås på tredjeplass, har fast plass i kommunestyret på Gjøvik og er nestleder i Unge Venstre nasjonalt.

Nemndas forslag til valgliste i Oppland:

(1.) Kristin Jess-Bakken, Østre Toten, (2.) Jeppe Arnesen, Sør-Odal, (3.) Omar Sukru Svendsen-Yagci, Gjøvik, (4.) Inger Noer, Kongsvinger, (5.) Jo Are Aamodt Brænden, Gausdal, (6.) Stig Vaagan, Hamar, (7.) Kajsa Kirkhus, Ringsaker, (8.) Terezia Hole, Lillehammer, (9.) Halvor Dølmo, Tynset, (10.) Cecilie Sætran-Chehade, Stange, (11.) Petra Engelien, Søndre Land, (12.) Trond Rogne, Øystre Slidre.

Nemndas forslag til valgliste i Hedmark:

(1). Jeppe Arnesen, Sør-Odal, (2.) Kristin Jess-Bakken, Østre Toten, (3.) Omar Sukru Svendsen-Yagci, Gjøvik, (4.) Inger Noer, Kongsvinger, (5.) Jo Are Aamodt Brænden, Gausdal, (6.) Stig Vaagan, Hamar, (7.) Kajsa Kirkhus, Ringsaker, (8.) Terezia Hole, Lillehammer, (9.) Halvor Dølmo, Tynset, (10.) Cecilie Sætran-Chehade, Stange, (11.) Petra Engelien, Søndre Land, (12.) Trond Rogne, Øystre Slidre.

Nominasjonsmøtet i Innlandet Venstre den 7. september bestemmer hvordan listene til stortingsvalget skal se ut.

Kontakt følgende for nærmere kommentarer:

Jeppe Arnesen, tlf. 45224354

Kristin Jess-Bakken, tlf. 47281574

Sjur Skjævesland, (fylkesleder i Innlandet Venstre), tlf. 91757926

Roger Granum, (leder av nominasjonsnemnda), tlf. 91119971.