Er De på luften, Krogsæter?

Haram kommune må være på hugget for å dra til seg arbeidsplasser., Foto: Haram Venstre

Under vårens siste kommunestyremøte var Høyres Kathrine Pernille Beite på talerstolen og etterlyst en mer tydelig ordfører i Haram kommune; en ordfører mer fremme i skoa som satte i gang debatten og viste hvilken vei han vil ha Haram kommune. Svarene var ulne, både fra posisjonkameratene og ordføreren selv.

Nå har vi fått en sak i fanget som virkelig er stresstesten på hvor på proaktiv ordføreren er: planene om utbygging av Sandvikane nord på Kverve på Ellingsøya.

Utbyggerne ønsker å bygge ut et industriområde på 300 mål, og har som mål å skape opp til 2000 arbeidsplasser på lang sikt, med en start på 300 fra dag 1.

Protestene fra lokalbefolkningen er mange grunnet områdets plassering og natur, slik at det er langt fra sikkert at denne planen blir realisert, i hvert fall ikke før det har vært mange omkamper.

Illustrasjon fra utbygger Hofseth om hvordan det kan bli ferdig utbygd på inntil 300 mål.

Her må Haram kommune og ordfører Krogsæter være på hugget. I Haram finnes det allerede mange områder som kan være aktuelle:

Da Hydro lette etter plass til ilandføring for Ormen Lange-gassen var det tre aktuelle lokasjoner i Haram; Skuløy/Flemsøy, Baraldsneset og Gamlemsmyrene. Alle tapte mot Tjelbergodden, men er veldig godt utgreid og undersøkt. Baraldsneset har til og med arkeologiske registreringer og utgravinger. Siden den gang har dette med kystlyng, utslipp av metangass fra myr, og klima og miljø fått mer fokus, men så har jo også Nordøyvegen kommet, vindmøllene har blitt satt opp og Lepsøyrevet er mudret ned til 11-12m. Den gang var det Baraldsneset som var med lengst i konkurransen blant annet fordi området er langt fra større bebyggelse, ligger sentralt i forhold til skipsleia og har en massebalanse ala Digerneset.

Av andre områder som kan være aktuelle er nordsiden av Terøya – i samme området som Pharma Marine – men her er det mer å planlegge og diskutere med befolkningen i området. I tillegg kan man også ha med industriområdet i Storvika på sørsiden av Bjørnøya i diskusjonen; der har det forresten vært diskutert dypvannshavn i sundet mellom Terøya og Bjørnøya tidligere etter hva jeg har blitt fortalt.

Hadde jeg vært ordfører, hadde jeg snudd meg rundt brennkvikt og satt i gang en hurtigarbeidende komite. 400-2000 arbeidsfolk krever god transport og mange nye tomter – en vinn/vinn-situasjon for Haram kommune, som da i tillegg vil få et godt kort på hånda for realisering av Hamnsundsambandet.

Er De på luften, ordfører Krogsæter?

Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre