Vil kjempe mot Langgrunn: – Dette skal ikke tvinges gjennom

SKAL KJEMPE: Lene Albertsen og Eddy Robertsen lover å kjempe mot bygging av driftsanlegg på Langgrunn. , Foto: Lars-Chr. Andersen Lofstad/Gjengangeren

Gjengangeren 10. juni 2024 av Lars-Christian Andersen Lofstad

– Å bygge et teknisk driftsanlegg på denne tomta er rett og slett uforståelig.

Venstre har hele tida vært motstandere av bygge nytt kommunalt driftsanlegg på Langgrunn, og helt fram til april i år så partiet ut til å lykkes i sin kamp for å unngå at det store bygget reises mellom riksveien og sjøen – som nærmeste nabo til Noatun.

– Dette er et helt unikt område som for all del ikke må brukes til å bygge et driftsanlegg og parkeringsplasser for anleggsmaskiner. Det vil legge beslag på tomta for mange tiår framover, sier varaordfører Eddy Robertsen.

Sammen med partikollega Lene Albertsen står han fast på at området i stedet bør brukes til kulturnæring.

– Med beliggenhet rett ved Noatun og Midgard, og med kort vei til skog og sjø, ligger forholdene til rette for det. Men dette er mulighet som glipper ut av hendene våre dersom det blir vedtatt å bygge driftsanlegg der, sier Albertsen.

Omkamp

Kommunens driftsanlegg ligger nå på HAC, som har vært midlertidig plassering siden anlegget måtte flytte fra Indre havn i 2016.

Her skal det imidlertid klargjøres for etablering av en ny bydel. Bygningsmassen har dessuten behov for oppussing.

Etter mye fram og tilbake, fattet kommunestyret i juni i fjor et vedtak om at det nye driftsanlegget skulle etableres på kommunens tomt på Langgrunn. Dette vedtaket lyktes imidlertid Venstre med å snu.

Gjeldende vedtak er å droppe Langgrunn, og bli værende på HAC så lenge som mulig – og samtidig se på andre mulige alternativer.

Men siden den gang er maktbalansen i kommunestyret endret, og nå skal saken behandles igjen.

Slik det ser ut nå, blir det flertall mot Langgrunn-utbygging i formannskapet, men for Langgrunn-utbygging i kommunestyret.

Og det er kommunestyret som bestemmer.

– Vi er fullt klar over at det er slik det ser ut akkurat nå. Men vi kommer til å kjempe fram mot kommunestyremøtet for å snu flertallet. Denne saken er alt for viktig til at det er aktuelt å gi opp, sier Albertsen.

Gode alternativer

Venstre er enige i at det er behov for et nytt driftsanlegg, og gjerne så snart som mulig.

– Absolutt. Vi har fullt forståelse for at de ansatte må få skikkelige arbeidsforhold. Men det trenger ikke å være på Langgrunn. Administrasjonen har utredet flere gode alternativer, som alt i alt ikke vil føre til store endringer i kostnadsbildet når vi ser det over tid, påpeker Albertsen.

VIKTIG: Lene Albertsen mener at Horten kommune mister en gyllen til utvikling dersom det blir driftsanlegg på Langgrunn. Foto: Lars-Chr. Andersen Lofstad

Varaordfører Robertsen sier at han aldri har opplevd maken til denne saken i sine år i lokalpolitikken.

– Det er jo ikke så uvanlig at jeg er uenig i noe. Men jeg skjønner stort sett alltid hvorfor. Det er snakk om ulike valg og prioriteringer. Men i denne saken forstår jeg ikke at det en gang er noen prioritering. Vi kan bare bygge det et annet sted. I stedet ødelegger vi mulighetene til utvikling at et helt fantastisk område, og skaper i tillegg splittelse og misnøye.

– Men kan dere ikke akseptere at flertallet mener at Langgrunn faktisk er det beste alternativet?

– Da må de i så fall kunne svare på hvorfor. Dette har vi spurt om gjentatte ganger, uten å få annet svar enn at det er det beste alternativet. Det virker som om Arbeiderpartiet bare har bestemt seg, og på død og liv skal tvinge det gjennom. Men vi kommer til å kjempe imot. Dette skal ikke tvinges gjennom, sier Robertsen.

FORSTÅR IKKE: Eddy Robertsen er vant til motstand. Men i denne saken forstår han ikke hvorfor.
Foto: Lars-Chr. Andersen Lofstad

Én må snu

For å lykkes med å stanse Langgrunn-planene enda en gang, må Venstre lykkes med å få én representant fra enten Arbeiderpartiet, SV, Rødt eller MDG til å skifte side før 19. juni.

– Vi har tro på at det skal gå. Jeg er ganske sikker på at det er flere i posisjonen som er av samme oppfatning som oss. MDG stemte jo mot Langgrunn i forrige periode, påpeker Albertsen.