Saken kort oppsummert:
- Etter at dobbeltspor Stokke – Sandefjord skulle prioriteres i første fase av NTP, har nå regjeringen gjennom nyeste NTP 2025-2036 bestemt at det ikke skal bevilges noen penger til Vestfoldbanen sør for Tønsberg.
- Vestfoldbanen har hatt en «eventyrlig passasjervekst» – (BaneNOR 2020 https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2020/eventyrlig-passasjervekst-pa-jernbanen/)
- På få år har antall passasjerer på InterCity-togene på Vestfoldbanen og Drammenbanen (Skien-Drammen-Oslo) blitt nær tredoblet. – BaneNOR 2020
- På tross av stor popularitet og pågang, og mange tilfeller av manglende sitteplasser, også på doble togsett, har den rødgrønne regjeringen nå sviktet Vestfoldbanen til fordel for andre, mindre traffikerte, strekninger. Se fellesuttalelse fra flertallet i Vestfold Fylkesting. https://www.venstre.no/artikkel/2024/03/23/den-rodgronne-regjeringen-svikter-vestfoldbanen-igjen/
- Det stilles også spørsmålstegn ved viljen og kompetansen til sittende AP og SP politikere fra Vestfold, når en så politisk omforent sak som Vestfoldbanen ikke får den prioriteringen den fortjener. https://www.venstre.no/artikkel/2024/03/23/mener-politikerne-ikke-gjor-jobbene-sine-star-til-stryk/
- Jernbanedirektoratet legger opp til at InterCity toget IKKE skal stoppe ved nye Horten stasjon, en stasjon som er helt ypperlig til pendling.
- Les hele nye NTP her: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/nasjonal-transportplan/id2475111/