Når regjeringen i vår legger fram Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036, forventer Rogaland Venstre at forlengelse av dobbeltsporet på Jærbanen er gitt høy prioritet.
Arbeidet med dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø må komme i gang så raskt som mulig,og arbeidet med å planlegge forlengelse av dobbeltsporet fra Nærbø til Egersund må intensiveres.
Etter at dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes ble åpnet, har det vært en kraftig økning i antall reisende på Jærbanen. Fra 2006 til 2023 er antallet passasjerer nær doblet, fra 2,6 millioner til over 5 millioner. Bare en jernbanestrekning i landet har større lokaltrafikk enn Jærbanen.
Nå er det er stort behov for økt kapasitet på denne strekningen, hvor det er ventet vekst i antall innbyggere – og togpassasjerer. For godstransporten på jernbanen er Jærbanen i dag en flaskehals. Med dobbeltspor blir det en mer robust og stabil jernbane, som åpner for hyppigere avganger.
I 1993 var normal reisetid med lokaltog på strekningen Stavanger – Egersund 56 minutter. I dag er reisetiden på tilsvarende avganger 1 time og 13 minutter.
Sterk vekst i trafikken på Jærbanen, og for lave investeringer i infrastruktur, har bidratt til at reisetiden har gått opp. Stopp for å vente på møtende tog er en viktig årsak til at punktligheten har gått ned for trafikken på Jærbanen.
Videre utbyggingen av dobbeltsporet, vil legge grunnlaget for økt vekst i trafikken og kortere reisetid. Det er anslått at dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø, som åpner for avganger hvert tiende minutt, vil gi en vekst i antall passasjerer på 35 prosent. Samtidig vil det legge grunnlaget for økt godstrafikk på jernbanen. Dette potensialet er det nå på høy tid å ta ut.
Satsing på et effektiv kollektivtransport på Jærbanen vil ha svært gunstig klima og miljøeffekt, og det vil være et stort fortrinn for både arbeidstakere og næringslivet i Sør-Rogaland.