Tidligere denne uka fikk vi resultatene av elevundersøkelsen, og den viste det veldig mange
fryktet: Vi har en motivasjonskrise i skolen. Dette er vi nødt til å ta på alvor, og da tror vi at
det må tenkes nytt i måten vi organiserer skolehverdagen på. Derfor foreslår vi at det kan
åpnes opp for at flere skoler kan ha for eksempel friluftsliv eller drama på timeplanen om de
selv vil.
Elevundersøkelsen viser at motivasjonen til elevene våre daler fra 5. klasse og ut
ungdomsskolen, før den når bunnpunktet i 10. klasse. Dette er en trend som startet allerede i
2019, og vi vet for lite om årsaken som trolig er svært sammensatt.
Når elever er stadig mindre motiverte, må vi stille oss selv spørsmålet om det er noe vi kan
gjøre annerledes. Kan vi organisere skolehverdagen på en annen måte? Om vi skal snu
utviklingen må vi tenke nytt, og se på hvordan skolen kan tilpasses elevene og læringsmålene.
“Med andre ord tillater den nye opplæringsloven at man kan ha mer praktisk undervisning.”
Motivasjonskrisa krever nytekning, og den nye opplæringsloven åpner opp for akkurat det.
Opplæringsloven gjør at kommunen kan bestemme at inntil ti prosent av timene i et fag i
grunnskolen kan flyttes til andre fag, eller brukes til tverrfaglige aktiviteter. Dette åpnes det
for etter forslag fra blant annet Venstre på Stortinget.
Med andre ord tillater den nye opplæringsloven at man kan ha mer praktisk undervisning. Det
er allerede eksempler fra Lilleborg skole, Bogstad skole og Okstad skole som alle har fått
drama som fag ved å redusere litt på timetallet i norsk, kroppsøving, KRLE og musikk.
Motivasjonskrisen krever nytekning. Kanskje bør vi teste ut en mer praktisk skole, og kanskje
bør friluftsliv eller drama inn på timeplanen?
Vi i Venstre tenker at det ikke er opp til oss politikere å bestemme verken timeplanene til
skolene eller hvordan lærerne skal strukturere undervisningen sin. Om man skal forsøke å ha
mer undervisning ute er det noe som ikke må pålegges skolene, men noe som må skje i
samarbeid med dem.
Vi står ovenfor en motivasjonskrise i skolen, og da må vi spørre oss selv: Hva kan Asker gjøre
annerledes? Venstre tenker at flere praktiske fag som friluftsliv eller drama kan være en av
løsningene.
Tobias Waage Bremnes, kommunestyre- og fylkestingsrepresentant for Venstre og nestleder av Hovedutvalg for medborgerskap i Asker
Elisabeth Holter-Schøyen, kommunestyre- og fylkestingsrepresentant for Venstre og leder av Hovedutvalg for oppvekst i Asker
Publisert Budstikka 29.01.24, Røyken og Hurums Avis 26.01.24