Uttalelse vedtatt av hovedstyret i Oslo Venstre 16. januar 2024:
Den 3. september 2023 ble ett av de viktigste anti-diskrimineringstiltakene som Oslopolitiet har innført avsluttet. Evalueringen viser at mangler ved innretningen av piloten har ført til at vi fortsatt mangler viktige data om politiets kontrollpraksis opp mot etnisitet. Oslo Venstre mener at piloten må videreutvikles og videreføres for å sikre et godt beslutningsgrunnlag for videre tiltak.
Barn og unge i Oslo sør og øst har ikke nødvendigvis de samme rammene for å ha sosiale sammenkomster hjemme hos seg selv. Når arenaene for å samles er få, velger de heller å være ute i det offentlige rom. Da øker også sannsynligheten for å møte politiet, på godt og vondt.
I en rapport fra Antirasistisk senter (2017) kommer det frem at for mange ungdommer med etnisk minoritetsbakgrunn opplever å bli stanset og kontrollert av politiet. Mistenkeliggjøring, en opplevelse av ydmykelse og svekket tillit til politiet går igjen. Diskrimineringsnemda har i tidligere saker slått fast at manglende loggføring av kontroller fra politiets side er i strid med likestillings- og diskrimineringsloven. Et av de viktigste argumentene for kvitteringsordningen da denne ble innført, var å forebygge den tidvis økende mistilliten spesielt ungdom og voksne med minoritetsbakgrunn opplever i relasjon til politiet. Manglende tillit til politiet som institusjon skaper grobunn for høyt konfliktnivå og er en alvorlig samfunnsutfordring.
Evalueringen av pilotperioden med kvitteringsordning viser at det totalt ble skrevet mer enn én kvittering for 439 personer. 55 personer er kontrollert fem eller flere ganger, med variasjon helt opp til 17 kontroller av en og samme person. Samtidig er datagrunnlaget som er samlet inn i piloten ikke tilstrekkelig til å avgjøre om ungdom og menn med minoritetsbakgrunn er overrepresentert blant dem som kontrolleres. Etnisitet kan ifølge politiregisterloven kun samles inn dersom det er strengt nødvendig for formålet med innsamlingen. Når det ikke er presisert i Stortinget at formålet med ordningen var å dokumentere politiets kontrollpraksis opp mot etnisitet, hadde politiet i praksis ikke rettslig adgang til å loggføre de kontrollertes etnisitet. Piloten kan derfor ikke si noe om hvorvidt politiets kontrollpraksis er diskriminerende. Et flerkulturelt samfunn har et ekstra ansvar i å beskytte minoriteter fra rasisme og diskriminering. Når navn, utseende og religion avgjør hvordan man blir møtt og behandlet av det offentlige, har man ikke et fritt samfunn. En kvitteringsordning er et virkemiddel som kan gjøre det lettere å dokumentere omfang av etnisk profilering og diskriminering på individ- og samfunnsnivå. Samtidig viser erfaringene med piloten at en slik ordning vil kunne virke bevisstgjørende for politimyndighetene. Det krever samtidig at formålet er tydelig.
Oslo Venstre vil:
- Gjeninnomføre et prøveprosjekt med byomfattende kviteringsordning. Dersom personvernet ivaretas, bør politiet registrere etnisitet.
- Sikre at kvitteringen tar i beretning etnisk bakgrunn på den kontrollerte og informasjon om årsak til kontroll.
- Videreføre og styrke det kriminalitetsforebyggende SALTO-samarbeidet mellom kommunen og politiet.
- Føre en politikk som fører til økt tillit blant alle innbyggere.
- Jobbe for at politiet har tilstrekkelig med opplæring i anti-diskriminerende arbeid.
- At det bevilges midler til forskning som ser på årsakene til, konsekvensene av og hvordan man kan forebygge diskriminering i politiet og andre offentlige instanser.