Tine har fått dispensasjon til å bruke «Nyt Norge»-merket på sine yoghurtprodukter selv om de i tiden framover vil bli produsert delvis på tysk mjølk.
Bjørlo mener at dette er en alvorlig utvikling som kan føre til at Nyt Norge-merkevaren mister sin verdi.
– Nyt Norge-merket er en viktig merkevare for norsk matproduksjon. Det er et symbol på kvalitet og trygghet, og det er viktig at vi opprettholder tilliten til merket, sier Bjørlo.
Bjørlo frykter at dispensasjonen til Tine kan føre til at andre produsenter også vil søke om å få bruke Nyt Norge-merket på produkter som inneholder utenlandske råvarer.
– Dersom dette blir en «slippery slope», der mange andre produkter i tiden framover må få lignende dispensasjoner på grunn av likebehandlings-produkter, da er saken alvorlig, sier Bjørlo.
Bjørlo har stilt følgende spørsmål til landbruksministeren:
• Hva mener landbruksministeren om en slik utvanning av Nyt Norge-merkevaren?
• Hvilken oversikt har departementet over omfanget av andre dispensasjoner som i fremtiden må bli innvilget til andre produsenter for andre produkter delvis produsert på utenlandske råvarer, av hensyn til prinsippet om likebehandling?
Bjørlo krever at landbruksministeren svarer på spørsmålene i Stortinget.
– Det er viktig at vi får klarhet i hva som skjer med Nyt Norge-merkevaren. Dette er en viktig merkevare for norsk matproduksjon, og vi må sikre at den opprettholder sin verdi, sier Bjørlo.