Vi styrker laget rundt eleven

Bjørn Gunnar Husby(V), Foto: Elise Hettervik

Bjørn Gunnar Husby (V) sitt leserinnlegg i anledning vedtak av budsjett i Haugesund bystyre:

Det er stor enighet på tvers av de politiske skillelinjene om at vi må styrke laget rundt eleven. Venstre, Pensjonistpartiet, Høyre og FrP setter av 18 millioner de neste fire årene til å sikre mer sosialfaglig kompetanse inn i skolen. Det gjør i av flere grunner:

Dessverre har vi de siste årene sett en økning av vold og trusler mot ansatt og elever i skolen, også i Haugesund. Det bidrar til at både ansatte og elever ikke får den trygge og gode skolehverdagen de har rett på. Vold og trusler i skolen kan aldri aksepteres, men vi er forpliktet til å forsøke å forstå hva som ligger bak volden for å få gjort noe med den, barn som utøver vold og trusler er selv i en vanskelig situasjon.

Vold og trusler

Et stadig økende antall barn er ikke på skolen, men av ulike årsaker holder seg hjemme. Det er hjerteskjærende å høre historier om familier som sliter med ufrivillig skolefravær. Det er vi som er voksne som må finne løsninger som gjør at flere barn kommer på skolen, og det er veldig forskjellig fra barn til barn hva som skal til.

Resultatene fra elevundersøkelsen viser en økning i andel elever som opplever mobbing, både i Haugesund og resten landet. Det er en utvikling vi må snu.

Lærere slutter i jobben

4 av 10 lærere tenker ofte å slutte i jobben. Det er forskjellige årsaker til det. Utviklingen viser blant annet at lærerne opplever flere elever med utfordrende adferd og psykiske helse utfordringer, som betyr at lærerne må bruke mer tid på omsorg og oppdragelse. Lærerne opplever til tider at de må være terapeut eller psykolog. Ifølge en undersøkelse gjort av Nokut oppgir lærerne som slutter, for stor arbeidsbelastning som hovedårsaken.

I en hektisk skolehverdag er det derfor et stort behov for å styrke den sosialfaglige kompetansen. Da kan læreren bruke mer tid på undervisningen, som er deres kjerneoppgave. Vil nevne at kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun, har uttalt til media at vi må styrke laget rundt eleven, slik at læreren i større grad kan konsentrere seg om å være lærer.

Sosiallærer i barneskolene

Både Utdanningsforbundet, Fellesorganisasjonen og Skolelederforbundet melder om behov for å styrke sosiallærerressursen og sosialfaglig kompetanse i Haugesundsskolen. Det er lovfestet at ungdomsskolene skal ha egen sosiallærer. Det er det ikke på barneskolen. «En sosiallærer i Haugesund på en 1-10 skole bekrefter at han bruker ca. 70 prosent av tiden sin til arbeid på barnetrinnet.» skrev Utdanningsforbundets i sin høringsuttalelse til sak om sosiallærere og sosialfagligkompetanse i skolen. Med de midlene vi nå setter av har vi en mulighet til å styrke sosiallærerressursene på barneskolene, som også vil bidra til å strukturere og styrke arbeidet med et godt og trygt skolemiljø.

Miljøterapeuter

I tillegg til sosiallærer ser vi også muligheten til å satse på flere miljøterapeuter i skolen. I en krevende skolehverdag, hvor noen elever sliter både faglig og sosialt, vil miljøterapeuter, som daglig møter elevene i klasserommet, tidlig kunne identifisere og håndtere disse utfordringene.

Et godt eksempel er Trudvang skole i Sogndal som de siste årene har satset på å ansette miljøterapeuter når assistenter har sluttet. Med noe økte ressurser til skolen har de nå miljøterapeuter som daglig er sammen med elevene og bygge gode relasjoner til dem. Både elever og lærere ved skolen er fornøyd, og læreren sier de i større grad kan konsentrere seg om undervisningen.

Det er behov for å styrke sosiallærerressursen og den sosialfaglig kompetanse i Haugesundsskolen. Derfor har Venstre, Pensjonistpartier, Høyre og FrP satt av penger til å styrke laget rundt eleven.

Bjørn Gunnar Husby (V) leder utvalg for oppvekst