Budsjettforslaget er mer forsiktig enn Venstre egentlig ønsket. Spesielt sett opp mot Venstres alternative budsjettforslag hvert år mellom 2012 og 2018. Grunnen til det forsiktige forslaget er todelt; at premisser i budsjettforslaget fra kommunedirektøren er låst for endringer (som allerede omtalt), og det har vært dårlig tid til å gå dypt inn i premissene.
I årene 2012 -2018 fremmet Venstre hvert år alternativt forslag til budsjett. Siden Venstre ikke var med i formannskapet ble forslaget fremmet i møtet der kommunestyret skulle vedta budsjett. Dette medførte at de andre partiene fikk liten mulighet til å vurdere både enkeltelementer og helheten i Venstres forslag.
Fordelen Venstre hadde var bedre tid fra kommunedirektørens forslag forelå og frem til møtet der budsjettet skulle vedtas. Tiden ble brukt til å analysere premissene kommunedirektøren hadde lagt i sitt grunnlagsdokument. Ofte utfordret Venstre disse premissene. Spesielt å la inntekter og utgifter være flate (like) for hele perioden langtidsplanen skulle gjelde. Inntekter og utgifter vil variere med befolkningsveksten, og det er derfor meningsløst å la inntekts- og utgiftsnivå i budsjettet være like hvert år i en fireårsperiode.
Uklare og motstridende premisser for budsjettets inntekter
Inntektene i kommunens budsjett består av skatt og rammetilskudd fra staten, samt veksttilskudd. I kommunedirektørens forslag er både vekstilskuddet og øvrig inntekt lik gjennom hele perioden.
Veksttilskuddet gis for gjennomsnittlig befolkningsvekst utover 1,4 prosent pr år de tre siste årene. Når denne er lik i hele handlingsplanen krever det i realiteten at befolkningsveksten blir værende på 2,6 prosent pr år gjennom hele perioden. Samtidig er forutsetningen for et likt rammetilskudd at det ikke blir noen befolkningsvekst. Dette er inkonsekvent.
Venstre mener at det burde vært lagt til grunn en antatt befolkningsvekst for perioden, og at veksttilskudd og rammetilskudd ble beregnet ut fra dette. På samme måte burde det vært lagt inn økte utgifter som følge av økt folketall På bakgrunn av den inkonsekvente budsjetteringen er det ekstra vanskelig å vurdere om det finnes et handlingsrom, og risikoen ved å benytte dette. Venstre og SP har derfor ikke endret inntekten eller utgiftene i budsjettet knyttet til befolkningsveksten.
Foreslår endringer i eiendomsskatten
Det er en svært usikker økonomisk situasjon både i Norge og verden. Eidsvoll kommune gikk med underskudd på driften i 2022. Grunnlagsdokumentet fra kommunedirektøren inneholder premisser som er motstridende, fordi det både har et flatt inntekts- og utgiftsnivå i hele planperioden på fire år, samtidig som det på inntektssiden er budsjettert med veksttilskudd fra staten på grunn av vekst i folketallet.
På ovennevnte bakgrunn foreslår SP og Venstre endringer i eiendomsskatten. Venstre understreker at endringen er langt mindre enn ønsket. Endringen en kombinasjon av et noe høyere bunnfradrag og en lavere sats enn grunnlagsdokumentet inneholder. Dette gir en eiendomsskatt som først går noe opp og så ned i løpet av fireårsperioden. I 2027 vil alle med eiendom der verdien fra 5 000 000 få en noe lavere eiendomsskatt enn i dag. Endringen er større jo lavere verdien er.
Venstre gikk til valg med et løfte om å fjerne eiendomsskatten, uten at det går ut over kvaliteten på kommunes velferdstjenester. Venstre mener at forslaget til endringer i eiendomsskatten kombinert med våre forslag som gjelder driften av kommunale tjenester ivaretar denne balansen.
Endringer i investeringsbudsjettet
SP og Venstre foreslår reduserte rammer for de planlagte investeringene i barnehager i forhold til de som ligger inne i kommunedirektørens forslag til budsjett og handlingsplan. Det er fordi vi vil bygge mer standardisert, uten at det går utover funksjonaliteten.
Driftsbudsjettet – forslag til endringer
På driftsbudsjettet er de fleste innsparingsforslagene til kommunedirektøren fjernet.
Vi har valgt å beholde kokk ved Gladbakk for å unngå redusert åpningstid. Denne er finansiert ved en økt inntekt fra salget ved å øke prisene noe.
Vi skjermer forebyggende tiltak som fysioterapistilling og Frisklivssentral fra kutt.
Vi opprettholder bevilgningen til Myldreklubben, som er et tilrettelagt fritidstilbud ved BOA.
Vi har valgt å ikke stenge 6 plasser ved Vilberg helsetun. Grunnen er usikkerheten om behovet for plasser. Kjøp av sykehjemsplasser er dessuten svært dyrt og kan påføre kommunen økte kostnader i stedet for en innsparing.
Foreslår sertifisering av skolene som dysleksivennlige
SP og Venstre foreslår sertifisering av alle skolene som dysleksivennlige skoler. Resultatene i Eidsvollskolen er svakere enn ønsket, og medfører at for mange som går ut av grunnskolen i Eidsvoll er dårlig rustet for videre skole. Eidsvoll har stor andel elever som mottar spesialundervisning. Flest mulig skal få universell og tilrettelagt undervisning i klasserommet. Dersom flere klarer å følge ordinær tilrettelagt undervisning vil kostnadene synke og elevene få bedre forutsetning for læring. Det er satt av midler til tiltaket i 2024 og 2025.
Verbalforslag om obligatorisk registrering av folkevalgtes økonomiske interesser