I forbindelse med årets budsjettarbeid inviterte Ap og H oss i Venstre og SV til å samarbeide om budsjettet. Venstre er fornøyde med resultatet av forhandlingene, og har fått gjennomslag for flere av våre valgløfter. Vi legger ikke ned skolene på Storforshei og Skonseng som rådmannen foreslo, styrker bemanningen i barnehagene og bidrar med omstillingsmidler til helse og omsorg. Under følger budsjettet i sin helhet.
I antall millioner kroner | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Helse og omsorg | ||||
Omstillingspott Helse og omsorg | 3 | 3 | 3 | 3 |
Arbeidsklær til ansatte i Helse og omsorg | 1 | |||
Rekruttering av studenter på sykepleien på Campus Helgeland | 0,5 | 0,5 | ||
Besparelse liggedøgn på sykehuset | -0,25 | -0,25 | -0,25 | -0,25 |
Oppvekst og kultur | ||||
Beholde skolene på Skonseng og Storforshei | 4,42 | 9,7 | 9,7 | 9,7 |
Styrking av Fritidstjenesten | 0,25 | 0,25 | 0,25 | 0,25 |
Styrket bemanning i barnehagene | 2 | 2 | 2 | 2 |
Tilskudd til uteområder og utstyr barnehagene | 5,25 | 5,25 | ||
Privatisering kino | -0,5 | -0,5 | -0,5 | |
Teknisk | ||||
Redusert inntekt uteservering | 0,105 | 0,105 | 0,105 | 0,105 |
Kirkelig Fellesråd | ||||
Økt effektiviseringskrav | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
Tilskudd | ||||
Vridning fra tilskudd til samarbeid og samskaping | -3 | -3 | -3 | |
Støttetjenester | ||||
Politisk virksomhet | -1 | -1 | -1 | -1 |
Bruk av næringsfond | -0,5 | -0,5 | ||
Endrede kapitalkostnader | 0,5 | 0,6 | 0,8 | 1,5 |
Totalt: | 14,78 | 15,67 | 10,59 | 11,32 |
Dekkes inn ved redusert avsetning til fond fra drift: | -14,78 | -15,67 | -10,59 | -11,32 |
I antall millioner kroner | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Investeringsbudsjett | ||||
Skisseprosjekt skoleløft | 7 | 0 | 0 | 0 |
Utskifting LED gatelys | 3 | 3 | 3 | 3 |
Gruben, Selfors, Moheia, Sagbakken – kunstgress | -1 | -1 | ||
Årlig pott gang- og sykkelvei | 10 | |||
Sum endringer i investeringsbudsjettet | 9 | 2 | 3 | 13 |
Verbalforslag
- Rådmannen bes komme tilbake til kommunestyret med en sak om felles vikarpool for offentlige og private barnehager i Rana. Det skal særlig vektlegges muligheten for rekruttering og samarbeid.
- Kommunestyret ber rådmannen gjøre en vurdering av å øke måltallet for antall lærlinger pr. 1000 innbyggere til 3 og informere kommunestyret på egnet måte.
- Kommunestyret ber rådmannen legge frem sak med tiltak for å halvere andelen som jobber deltid i, helse- og omsorgssektoren i løpet av perioden.
- Kommunestyret ber rådmannen innarbeide at 2,5 % av årsoppgjørsdisposisjonen, over budsjettert resultat skal deles mellom kulturhusfondet og klimafondet. Dette begrenses oppad til kr 5 000 000,- pr. år.
- Kommunestyret ber rådmannen utarbeide en handlingsplan for selvmordsforebygging.
- Kommunestyret ber rådmannen utarbeide en plan for kjønns- og seksualitetsmangfold som sikrer rettigheter og bidrar til større aksept.
- Kommunestyret ber rådmannen komme tilbake til kommunestyret med en sak som vurderer om kommunen kan erstatte egne kjøretøy med nullutslipps delebiler. Saken bør inneholde de miljømessige og økonomiske konsekvensene av en slik omlegging.
- Kommunestyret ber rådmannen legge frem en sak for kommunestyret om et samisk språk- og kulturløft. Saken bør drøfte samisk undervisning i skolen, også for elever uten samsisk bakgrunn, samisk tilbud i barnehage, hvordan samisk språk og kulturutøvelse kan styrkes og hvordan kommunen kan styrke egen kompetanse om samiske interesser og næringer.
- Kommunestyret ber rådmannen komme tilbake til kommunestyret på egnet måte med en vurdering av hvordan forskjellene i finansiering mellom private og kommunale barnehager kan utjevnes, med spesielt fokus på reduksjon i avstand mellom tidspunkt som utgjør beregningsgrunnlag og utbetaling av tilskudd til private barnehager.
- Kommunestyret ber rådmannen komme tilbake til kommunestyret med en sak om innføring av Aktivitetsskole (AKS) som erstatning for Skolefritidsordning (SFO). Saken må fokusere på involvering og samskaping av og med frivillighet, lag og foreninger. Kommunestyret poengterer at målet er en bedre tjeneste til lik eller lavere kostnad.
- Kommunestyret ber rådmannen legge frem sak som vurderer privatisering av kinoen. Kommunestyret poengterer at ansatte ivaretas i tråd med lov- og avtaleverk.
De enkelte forslagene vil her presenteres og begrunnes:
Helse og omsorg
Kommunestyret ser at Helse- og omsorgssektoren, som står overfor en stor økning i behov trenger økt handlingsrom for å sikre fart i omstillingen mot forsterkede hjemmebaserte tjenester, økt bruk av velferdsteknologi og økt andel som jobber heltid. Med rekruttering og bevaring av helsepersonell som kritisk suksessfaktor for tjenestene, er kommunestyret derfor enige om at det bevilges 3 millioner for å sikre omstilling i sektoren:
Helse og omsorg – omstilling | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Omstilling helse og omsorg | 3 | 3 | 3 | 3 | Styrking av mulighet til omstilling og tjenesteproduksjon |
Kommunestyret bevilger en engangssum på kr. 1 000 000 til klær for ansatte i helse og omsorgssektoren. Dette er noe som er ønsket av de ansatte, mange av dem som ikke har adekvat bekledning. En slik prioritering viser at vi som arbeidsgiver tar de ansatte på alvor, gjør oss mer attraktiv som arbeidsgiver. Dette er helt nødvendig når vi vet at tilgang på helsepersonell er utfordrende i dag og blir enda verre i fremtiden.
Klær til ansatte i Helse og omsorgssektoren | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Klær til ansatte | 1 |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Med styrket omstillingsevne i Helse- og omsorgssektoren har kommunestyret en forventning om at dette også medfører en ytterligere nedgang i antallet kostbare liggedøgn på sykehuset. Det jobbes allerede godt med dette, og vi budsjetterer derfor med en reduksjon på kr. 250 000.
Besparelse i utgifter til liggedøgn til sykehuset | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Liggedøgn sykehuset | -0,25 | -0,25 | -0,25 | -0,25 | Reduksjon liggedøgn |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Med rekruttering av helsepersonell som kritisk suksessfaktor for både kommunal tjenesteproduksjon og Helgelandssykehuset er det avgjørende at sykepleierutdanningen utvikles og ikke avvikles. Kommunestyret vil derfor satse på rekruttering til utdannelsen på Campus Helgeland de to første årene av økonomiplanperioden.
Rekruttering sykepleierstudenter | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Rekruttering | 0,5 | 0,5 | Rekrutteringstiltak studenter, med spesielt fokus på sykepleie. | ||
Inndekning fra næringsfondet | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Inndekning | -0,5 | -0,5 | Inndekning fra næringsfondet. |
Oppvekst og kultur
Kommunestyret mener det er viktig at man styrker rusfrie, trygge møteplasser for barn og ungdom. I «Oversikt levekår, boligbehov og folkehelse 2024-2027» scorer Rana kommune lavt på andelen unge som opplever at tilbudet er bra på treffsteder for unge, og langt under landsgjennomsnittet og snittet i fylket. Ungdomsrådet har også vært tydelig på at tilbudet som fritidstjenesten gir er viktig for ungdom i Rana. Fritidstjenesten styrkes derfor med kr 250 000,-.
Reduserte kutt i fritidstjenesten | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Styrking fritidstjenesten | 0,25 | 0,25 | 0,25 | 0,25 | Styrker fritidstilbudet for barn og unge |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Alle partiene i Rana gikk til valg på å fullføre skoleløftet og sikre at skolene på Storforshei, Skonseng og Lyngheim gjøres noe med. Arbeiderpartiet, Høyre, SV og Venstre er derfor enige om følgende forslag som legges frem i formannsskapssak 69/23 om skolene på Lyngheim, Skonseng og Storforshei:
- Kommunestyret aviser rådmannens forslag om skolenedleggelser.
- Vi merker oss de prognostiserte fallende elevtall og ber om en sak der skolebyggene i sentrum (Rana U. og Lyngheim) sees i sammenheng før det fattes beslutning om investeringer.
- Følgende alternativer vurderes i saken:
- 0-alternativ: Som i dag, men med mindre utbedringer for å tilfredsstille lovkrav.
- Renoverte skoler på Storforshei (med/uten nybygg til Ungdomskoledelen) og Skonseng. Lyngheim renoveres eller flyttes til en av Rana Ungdomskoles avdelinger.
- Felles 1-10 skole på Storforshei (med/uten nybygg til Ungdomskoledelen), renovert. Lyngheim renoveres eller flyttes til en av Rana Ungdomskoles avdelinger.
- Det bevilges 7 millioner kroner til et skisseprosjektet som følger saken. Reisetid og konsekvenser for kollektivtilbudet må utredes. Investeringsbeslutninger tas når saken er behandlet.
- Det skal være omfattende medvirkning i saken, hvor foreldre, skoleledelse, personale og elever høres. Dersom det fra disse foreslås andre løsninger skal disse vurderes utredet i saken.
Kommunestyret ønsker primært å realisere punkt 3 b, men ser at elevtallsnedgang og de økonomiske forpliktelsene det vil medføre gjør dette krevende. Det er derfor avgjørende å få en god utredning, slik at muligheten for å opprettholde alle skolene vurderes reelt, og at alternativer som vurderes, ikke innebærer at distriktene nord i Rana står uten offentlig skoletilbud.
Beholde skolestrukturen | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Skolestrukturen endres ikke | 4,42 | 9,7 | 9,7 | 9,7 | Storforshei og Skonseng skoler bevares som i dag. |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Rådmannen har i saken om nedleggelse av skole synliggjort at det kan spares en halv million kroner på å privatisere kinoen, samtidig som befolkningen sikres et godt tilbud. Kommunestyret er enige i at det er fornuftig å spare de pengene, men bemerker at ansatte skal ivaretas etter lov- og avtaleverk.
Privat drift kino | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Privatisering av kino | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
Kommunestyret er opptatt av at det gis et kvalitetsmessig løft til barnehagene. Det bevilges derfor 5,25 millioner kr. i året de to første årene i økonomiplanperioden for å ruste opp uteområdene og/eller kjøpe utstyr til både de offentlige og private barnehagene. Kommunestyret poengterer at styrere, foreldreutvalg og ansatte skal avgjøre hva pengene skal brukes til og at summene er kr 500 000 til hver enkelt barnehage, uavhengig av driftsform. Pengene utbetales med kr. 250 000,- pr. barnehage pr. år. Kommunestyret skal informeres på egnet måte om bruken av pengene.
Opprusting barnehage | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Opprusting uteområder og utstyr | 5,25 | 5,25 |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Rana kommune driver barnehage svært effektivt. Kommunestyret ønsker å gi et bemanningsløft til barnehagene. Det er nødvendig for sikre en god drift med dagens antall plasser og åpningstider. I tillegg er økt bemanning nødvendig for å på sikt kunne få til løpende barnehageopptak, dersom staten gir finansiering til det. Et ekspertutvalg utnevnt av regjeringen har nylig avlagt en rapport der de foreslår en gradvis innføring av løpende opptak. Barnehagedeltakelse styrker lærings- og utviklingsmulighetene for barn i fattige familier og har store konsekvenser for senere mestring på skolen og i arbeidslivet. Det bevilges derfor 2 millioner kr. i året for å styrke bemanning i barnehagene.
Styrket bemanning barnehage | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Bemanning barnehage | 2 | 2 | 2 | 2 | Styrket bemanning i barnehagene |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Teknisk
Demografiutvalget ledet av Victor Norman peker blant annet på at arbeidsplasser i seg selv ikke er nok til å sikre at folk vil bo i distriktene. Gode og attraktive lokalsamfunn, med gode kommunale tjenester og uteområder som innbyr til aktivitet og bolyst er viktig. Kommunestyret er opptatt av å legge til rette for et yrende folkeliv og en levende utelivsbransje som bidrar til å gjøre oss mer attraktive. Avgiften som kreves inn for uteservering reduseres derfor til 8 kr/måned pr. kvm.
Satsing på uteliv | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Redusert inntekt uteservering | 0,105 | 0,105 | 0,105 | 0,105 |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Kirkelig Fellesråd
Kommunestyret mener alle må bidra inn i omstillingen, samtidig som noen områder prioriteres høyere enn andre. Kommunestyret reduserer derfor tilskuddet til Kirkelig Fellesråd med kr. 500 000 i økonomiplanperioden og forventer et systematisk omstillings- og effektiviseringsarbeid.
Kirkelig Fellesråd | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Effektivisering | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
Tilskudd
Kommunestyret ønsker å vri partnerskapsavtaler og tilskudd til å bli sterkere samskaping og samarbeid. Forslag om AKS og mulighetene for samarbeid i omsorgssektoren er eksempler på dette. Kommunestyret mener derfor det bør være rom for å redusere pengebruken på tilskudd til aktiviteter som gis i dag, for å vri aktiviteten slik at vi skaper mer, men annerledes og mer sammen.
Tilskudd | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Reduksjon tilskudd | -3 | -3 | -3 |
Støttetjenester
Bruken av penger til politisk virksomhet er redusert som følge av kommunestyrets siste endring av ny forskrift.
Støttetjenester | |||||
Forslag | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Forklaring |
Politisk virksomhet | -1 | -1 | -1 | -1 | Redusert som følge av endret forskrift. |