I utgangspunktet skal en slik lovlighetsklage til departementet. Denne har delegert ansvaret til Statsforvalteren, og klagen skal gå gjennom gjeldende kommunes kommunedirektør slik at denne eventuelt kan rette opp i feilen før klagen går videre dersom det er en feil som kommunedirektøren mener bør rettes opp i.
Til kommunedirektøren i Haram kommune
Lovlighetskontroll etter kommunelovens paragraf 59.
Lovlighetsklage angående valget av kontrollutvalg i Haram kommunestyre
Vi undertegnede ønsker med dette å fremme en lovlighetsklage som gjelder valget av leder for kontrollutvalget i Haram kommunestyre, som fant sted 24.oktober 2023.
Vi mener at valget av leder for kontrollutvalget er i strid med gjeldende lover og forskrifter, og dette reiser alvorlige tvil om lovligheten av valget. I valget ble kontrollutvalgets leder valgt fra Arbeiderpartiet, mens ordføreren er valgt fra Senterpartiet og varaordføreren fra Arbeiderpartiet. Partiene har, sammen med Industri og næringspartiet og Sosialistisk venstreparti inngått et forpliktende samarbeid, og leverte inn felleslister til samtlige valg under nevnte kommunestyremøte.
Vår lovlighetsklage begrunnes som følger:
Bjørn Bråthen, seniorrådgiver i NKRF og medforfatter av boka «Kontroll og revisjon i kommunal sektor» Uttaler blant annet i NRKF rådgivende artikkel om «Hvem kan og bør velges til kontrollutvalget?» følgende:
«Lederen av kontrollutvalget kan ikke velges blant medlemmer av samme parti eller gruppe som ordføreren. Denne bestemmelsen ble gjort gjeldende fra 2019 og innfører et forbud mot at lederen av kontrollutvalget tilhører det samme partiet eller samme gruppe som ordføreren. Den bygger på et ønske fra lovgiver om å skape en viss grad av politisk avstand og uavhengighet mellom ordføreren og lederen av kontrollutvalget. Dette er et prinsipp som allerede var innarbeidet praksis i mange kommuner før det ble lovpålagt.»
Det er diskutert om hva en «gruppe» er, men det kommer helt tydelig frem fra Overå og Bernts kommentarer til paragraf 23-1 på side 454 i boken Kommuneloven 2018 : lov 22. juni 2018 nr. 83 om kommuner og fylkeskommuner : med kommentarer :
«Dette tilser at «gruppe» her ikke skal tolkes vidt, men være begrenset til situasjoner der det er tale om et etablert og eksisterende samarbeidsforhold mellom en avgrenset krets folkevalgte…»
Det er i våre øyne ingen tvil om at partiene Sp, Ap, INP og SV i Haram kommune har en slik etablert og eksisterende samarbeidsforhold.
Vi vil samtidig minne om en rapport laget av Deloitte, utført på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som omhandler en evaluering av kontrollutvalg og kontrollutvalgssekretariat, og med oppdraget om å styrke kunnskapsgrunnlaget om sentrale deler av den kommunale egenkontrollen heter det blant annet i konklusjonen:
«Vår vurdering er at det kan være hensiktsmessig at lederen for kontrollutvalget kommer fra et annet parti enn ordfører. Dette vil ikke ha en praktisk konsekvens for det store flertallet av kommuner, men vil trolig kunne bidra til å styrke kontrollutvalgets legitimitet i de få kommunene som legger til grunn den avvikende praksisen med å velge leder fra samme parti som ordfører.»
Vi ber derfor om at Kommunedirektøren umiddelbart vurderer denne klagen og tar nødvendige skritt for å korrigere eventuelle feil som er begått under valget av leder for kontrollutvalget. Dette kan inkludere en ny valgprosess som følger gjeldende lov og forskrift, eller en grundig granskning av de påståtte uregelmessighetene.
Vi forventer at det gjøres en grundig vurdering av denne klagen, og at resultatet av vurderingen blir gjort offentlig tilgjengelig. Dette vil bidra til å gjenopprette tilliten til kontrollutvalget og sikre at det kan utføre sitt viktige mandat på en lovlig og uavhengig måte. Dette vil trolig også skape presedens i tilsvarende situasjoner i andre kommunestyrer, slik at avgjørelsen er av stor prinsipiell betydning.
Med vennlig hilsen,
Christian Holstad Lilleng (V), Pawel Olejnik (V) og Randi W Frisvoll (KrF)
Medlemmer kommunestyret i Haram