Med hjerte for de yngste og de eldste

foto: Johan Malvik

Wenche Steen er politikeren med det store hjertet. Som banker for de som sitter på utsiden. Hun vil gjøre alt hun kan i neste valgperiode for å redusere ensomhet og utenforskap i kommunen.
– Utenforskap er forferdelig ensomt, sier Steen.

Og hun tenker at det kanskje er litt ekstra vondt å være utenfor i Bærum. Her hvor så mange har så mye, og kanskje ikke tenker over hvor grønn gren vi faktisk sitter på. Wenche har jobbet mange år i NAV der hun har jobbet med å skape løsninger for mennesker med ulike utfordringer.

Invester i mennesker!

– Jeg vil at vi skal investere mer i mennesker, slår Wenche fast. Hun tror at forebygging av utenforskap er mulig, gjennom jobbtilbud, arbeid mot unge, inkludering av flyktninger og innvandrere.

– Og jeg mener investering. Dersom vi bruker litt penger på folk som trenger det lille ekstra for å bli verdsatt, så tjener vi inn disse pengene på lang sikt.

Barna, barna, barna!

– Jeg tror det er ekstra vondt for en del barn som ikke får vært med på aktiviteter på fritida, sier Wenche. Hun har jobbet for de som har vært utenfor samfunnet, de som trenger jobb, de som trenger en ekstra oppfølging. Og aller mest har hun jobbet for at barn og ungdom som ikke har råd til fritidsaktiviteter, skal få muligheten til det. Det er en sak hun ikke kommer til å gi seg på. For hun har en særlig omsorg for dem som nettopp trenger det.

– Og det kan vi få til når vi kombinerer de frivillige lagene i idrett og kultur, næringslivet og kommunen. Det er bare å sette i gang, mener Wenche, som vet at de frivillige allerede gjør en god jobb for mange unge.

Samarbeid og «good vibes»

Wenche Steen har styrt Venstres kommunestyregruppe den siste perioden med en mild, men bestemt hånd. Hun har fått Venstre-gruppa til å blomstre og gi jernet for å få gjennomslag for politikken.

– Vi har herlige diskusjoner og er verdens beste venner innad i Venstre fordi vi ikke dyrker uenigheten, men jobber fram de gode løsningene, sier Wenche, og vet at resten av Venstre-gruppa kan skrive under på det. De vil også si at mye av det er Wenches måte å lede på – at hun dyrker «gode vibber». Hun får også godord fra de andre partiene. Wenche løfter frem enigheten:

– Vi har et godt samarbeid med de andre borgerlige. Her har vi lagt vekt på å få gjennomslag for de viktigste sakene og fått til å samarbeide om det vi har vært enige om.

Wenche Steen er den sosialliberale politikeren med det store hjertet. Litt som Marte Svennrud som sa «je tæk dom, ælle sju». Og hun lover velgerne at hun gjerne blir leder av en Venstre-gruppe på sju i Bærum kommune.

– Vi har gjort et solid stykke arbeid den siste perioden. Med gode gjennomslag for politikken vår. Jeg tror Bærum har godt av mer Venstre-politikk, sier Steen.