Venstre vil:
- være pådrivere for en rask og helhetlig utbygging av en moderne dobbeltsporet bane på hele IC-strekningen
- utnytte dobbeltsporet mellom Porsgrunn og Larvik langt bedre ved å øke frekvens og kapasitet på Vestfoldbanen. Tilbudet til pendlere må forbedres, blant annet ved reduksjon av reisetiden
- jobbe for at fylkeskommunen får økt mulighet til å påvirke togtilbudet både lokalt og regionalt.
- jobbe for at alle holdeplasser/stasjoner i vårt fylke på Vestfold-, Bratsberg- og Sørlandsbanen skal opprettholdes og få en god tilbringertjeneste
- støtte arbeidet med å etablere togstopp i fjell ved Landmannstorget/Skien sentrum
- at buss- og togruter må korrespondere med minimal ventetid ved overganger.
- at Telemark fortsetter sitt høyfartstog-engasjement gjennom «Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli»
- sikre ny byvekstavtale Grenland
- støtte en kobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen via en ny Grenlandsbane
- jobbe for at det må etableres en langsiktig og forutsigbar finansiering av jernbaneutbyggingen, etter modell fra Nye Veier AS. Ved å få en forutsigbar finansiering av hele prosjekter unngår man unødig stopp i utbyggingene. Det vil sikre at det holdes et høyt tempo i utbyggingen av Vestfoldbanen og de øvrige Intercity-strekningene på Østlandet.
- sikre videre drift av Bratsbergbanen som må inngå som en del av en ny regionalbane Notodden -Torp – Drammen (eventuell rundbane via Kongsberg), for på den måten å knytte denne regionen tettere sammen.
- støtte arbeidet med dobbeltspor til Kongsberg
- bidra til betydelig økt satsing og tilrettelegging for å få mer frakt av gods fra vei til bane og sjø. Det må derfor satses på bygging av nødvendige krysningsspor for godstog.
- arbeide for gode godsløsninger ved å integrere godsterminaler og havner med jernbane- og skipstrafikken.
- støtte opp om Larvik som Norges nest største containerhavn, og satse videre på ny teknologi for å ha en moderne regional havn. For Grenland og Larvik er det viktig å støtte opp om et internasjonalt arbeid for etablering av en godskorridor gjennom Jylland og nord-Tyskland.
- fortsette arbeidet for etablering av en tømmerterminal på Nordagutu
- bedre nettverkstilgangen for passasjerer på kollektivtransport for å tilrettelegge bedre for arbeidsreiser
- forlenge siste kveldstog fra Gardermoen og Oslo S til Kongsberg videre til Bø stasjon, og nytt tidlig morgentog fra Bø stasjon til Kongsberg og videre mot Oslo S og Gardermoen
(start / forrige kapittel / forrige side / neste side / neste kapittel)