Forurensende flyreiser bør ikke premieres med billig sprit.
Vi slipper ut for store mengder CO2, og farten på klimaendringene går stadig fortere. I fjor fikk verden merke effekten av klimaendringene med tørke, hetebølger, skogbranner, sultkatastrofe og flommen i Pakistan.
Samtidig flyr nordmenn 10 ganger mer enn den jevne europeer. Det betyr at klimaavtrykket fra nordmenns flyreiser tilsvarer klimaavtrykket fra 50 millioner europeere.
Vi har stadig dårligere tid til å løse klimakrisen og begrense temperaturøkningen på kloden. Verden har nå bare syv år på seg om å nå Parisavtalens mål om å kutte klimagassutslipp med 50-55 prosent. Både verden og Norge er foreløpig langt unna å nå disse målene. Skal vi lykkes, må vi i løpet kort tid iverksette flere klimatiltak.
Lokalt her i Bergen går utslippene heldigvis nedover, men ikke fort nok. Bergens klimagassutslipp har gått ned med 28 prosent fra 2009 til 2021. Dette er en god trend, men også i Bergen må vi gjøre mye mer fremover.
Bergen Venstres klimabyråd – Ingrid Nergaard Fjeldstad – har nylig lagt frem “Grønn Strategi – Klimastrategi for Bergen 2022-2030”. Der står det at Bergen skal bli et lavutslippssamfunn i 2030. Det innebærer at utslippsnivået skal reduseres med 85 prosent fra 2009-nivå.
En stor del av utslippene kan reguleres gjennom tiltak som lokale politikere rår over, men ikke alle. Eksempelvis kommer fem prosent av Bergens klimagassutslipp fra luftfart. Fra 2020 til 2021 økte luftfartsutslippene i Bergen med 16 prosent. Bergen Venstre mener derfor statlige myndigheter bør iverksette flere tiltak for hvordan utslippene fra luftfarten kan reduseres.
En lavthengende frukt vil være å fjerne taxfree-ordningen. Forurensende flyreiser bør ikke premieres med billig sprit. Vi bør ikke opprettholde et system som premierer de som flyr mest utenlands på bekostning av miljøet og statskassen. «Norge mot 2025»-utvalget regnet ut at tax-free påfører staten et såkalt provenytap på om lag to milliarder kroner årlig. Ved å avvikle taxfreeordningen – og finansiere kortbanenettet over statsbudsjettet- vil vi fortsatt sitte igjen med økte inntekter som kan benyttes på klimavennlig transport.
Bergen Venstre vil:
-
Avvikle taxfree-ordningen.
-
Øke bruken av digitale møter i offentlig sektor for å redusere antallet flyreiser.
-
At staten skal stille strengere krav til Avinor når det gjelder klimagassutslipp, herunder at Avinor instrueres om å arbeide for å redusere antall flyreiser.
-
At tog- og bussprisene skal gjøres mer konkurransedyktige sammenlignet med fly. Det bør være billigere å ta toget enn å ta fly mellom landets to største byer.
-
At oppgraderinger og utbedringer av Bergensbanen prioriteres i NTP, særlig K5 og Ringeriksbanen, slik at tog kan bli et mer konkurransedyktig alternativ til fly.
Uttalelsen ble vedtatt på Bergen Venstres årsmøte 21.01.23