Uttalelse vedtatt på årsmøtet 10.-11. februar 2023.
At de minste barna får en god start på skolegangen, der de opplever mestring og læringsglede, er avgjørende for å lykkes senere i utdanningsløpet. Skolehverdagen for de yngste elevene skal være tilpasset ulike modningsnivåer og oppmuntre barnas nysgjerrihet og utforskertrang. Lekbasert læring, kreative aktiviteter, fysiske bevegelser og bruk av uterom og natur er viktige arbeidsformer.
For mange barn er overgangen mellom barnehage og skole vanskelig. I Oslo er alle skoler og barnehager forpliktet til å følge en “Oslostandard for samarbeid og sammenheng mellom barnehage, skole og AKS». Det er likevel store forskjeller på hvordan dette følges opp. Venstre vil stille strengere krav til oppfølging av Oslostandarden, slik at alle barn får en trygg og positiv start i Osloskolen.
Barn mellom 5 og 7 år har ulike modningsnivåer. Det er derfor gode grunner til at læreplanene ikke setter læringsmål før etter andre klasse. Osloskolen skal tilpasse undervisningen slik at alle barn opplever mestring og læringsutbytte. Alle elever skal få den opplæringen de har krav på og elever med spesielle behov skal få tilpasset hjelp så tidlig som mulig.
Venstre mener at foreldre skal kunne be om tilpasset skolestart dersom de mener det er best for deres barn. Vi vil åpne for en mer fleksibel skolestart, blant annet ved å senke terskelen for å begynne på skolen ett år senere dersom barnets modningsnivå tilsier det.
Fritid er en knapp ressurs i barns liv. En god tilpasset opplæring er viktig for elever i alle aldre. I Osloskolen må lekser være et pedagogisk virkemiddel, som lærerne har frihet til å benytte som de vil. Hensynet til barnas modningsnivå og faglige nivå skal ligge til grunn for bruk av lekser, særlig for barn på de laveste trinnene.
En del av overgangen til skolen innebærer for mange barn økt tilgang til digitale hjelpemidler. Vi vet fremdeles lite om effekter av ulike former for teknologibruk i ulike faglige og pedagogiske kontekster, men forskning viser at det er viktig med skjermfri undervisning, håndskrift og bøker, særlig i lese-og skriveopplæringen og for å sikre dybdelæring og konsentrasjon. Venstre mener derfor satsing på digitale læremidler må kombineres med en videreutvikling og satsing på fysiske læremidler og velfylte skolebibliotek med kompetent bemanning. I dagens digitale samfunn er det også viktig at barn får en god opplæring i bruk av digitale verktøy. Dette er viktig for å øke barns kunnskap om kildekritikk og forståelsen for hvordan digitale verktøy kan brukes på en effektiv måte.
Oslo Venstre vil:
- sikre alle skoler en grunnfinansiering som muliggjør reell tilpasset opplæring
- stille strengere krav til bydeler og skoler om å følge Oslostandarden for overgangen mellom barnehage og skole.
- sørge for at alle barn får den opplæringen de har krav på
- utvide muligheten til fleksibel skoletart
- sørge for at bruken av lekser alltid er pedagogisk begrunnet og hensyntar elevers ulike modnings- og faglige nivåer
- at alle Oslo-skoler har et bevisst forhold til verdien av tid uten skjerm, samt bruken av ikke-digitale læremidler
- sette av midler til kontinuerlig kompetanseheving blant lærerne, også innen digitale læremidler, slik at de får verktøyene de trenger til å sørge for at undervisningen blir best mulig tilpasset elevenes forskjellige behov
- at bruken av digitale læringsverktøy tilpasses alder og elevgrupper