Venstres kommunevalgliste 2023 – 2027

Nominasjonsmøtet har valgt Svein Skeie fra Røyneberg som sin ordførerkandidat. Han er mangeårig medlem i Venstre og har også tidligere erfaring fra politiske verv i Sola. Han har en periode bak seg i kommunestyret fra tidligere og er nå lysten på et politisk comeback. I sitt daglige virke er Svein lege, så saker knyttet til levekår er blant de han ønsker mer fokus på.

Det er en god variasjon mellom kandidatene på kommunevalglisten, men vi er ekstra stolte av at vi denne gangen har tre ungdommer på listen vår. Bianca Bysheim Voll, født 2004, er på andreplass på listen. Hun går på Vågen vis og studerer kunst, design og arkitektur. Bianca tror på en liberal og grønn fremtid og sier at da var det ingen andre gode alternativer. Vår andrekandidat har tidligere erfaring fra ungdomsrådet i Sola samt innehar verv i Unge Venstre. Av lokale saker så er blant annet det å innføre arragementsbuss til kultur- og ungdomstilbudene viktig slik at vi sikrer tilgjengelighet for alle barn og unge i kommunen.

På fjerdeplass står yngstemann, Sondre Lunde Hansen. Han fyller atten år i år og vil nok være den yngste kommunestyrerepresentanten i Sola etter valget. Da Sondre meldte seg inn i Venstre var kampen for skeives rettigheter utslagsgivende. Sondre mener det er en selvfølge at alle skal få være seg selv, elske den de vil og leve fritt, trygt og med verdighet. Lokalt ønsker vår fjerdekandidat å kjempe for at Sola skal bli en mer inkluderende og mangfoldig kommune for alle, uansett legning, etnisitet, kjønnsidentitet, tro, funksjonsevne, inntekt og bakgrunn. Han ønsker også å kjempe for en kommune som tar klimasaken på alvor samt en kommune som begrenser den drastiske nedbyggingen av natur som skjer idag.

På åttendeplass står sistemann i ungdomstroikaen. Heine Kvame er født i 2004 og går på Sola videregående skole. Han meldte seg inn i partiet fordi han var opptatt av å stanse klimaendringer, skape et mer bærekraftig næringsliv og gi folk like muligheter. Lokale saker som får hjertet til Heine til å banke ekstra hardt er skolepolitikk og naturvern.

Det er en god og variert liste som Venstre stiller til valg med i kommunevalget. Det har vært viktig for oss å få til en god miks der vi sikrer at alle områdene i kommunen er representert og har sin talsperson. Videre er vi stolte av å få en god blanding mellom kjønn og alder hos listekandidatene våre.

Kommunestyrevalget 2023

Stemme-