Naturkrisen og Bolgneset

Flyfoto Kristiansund og Bolgneset, Foto: Ragnhild Helseth

Saken om utbygging av Bolgneset i Kristiansund og Naturtoppmøtet i Montreal har en sammenheng. – Er Bolgneset i ferd med å bli ubehagelig, spør lokallagsleder Tord Nygård i dette innlegget.

BOLGNESET – I FERD MED Å BLI UBEHAGELIG?

av Tord Nygård, leder Kristiansund Venstre

I desember har vi blitt presentert to nyheter som hver på sin måte bør gi ubehag for de som ivrer for irreversibel omgjøring av landskapet på Bolgneset.

Den siste nyheten først: Tidens Krav kan 10. desember melde at advokatfirmaet som er engasjert av Møre og Romsdal Revisjon for å undersøke omstendigheter knyttet til etablering av havparkenselskapene konkluderer med at det er begått opptil flere regelbrudd. I tillegg til å peke på regelbrudd sier advokaten at nedsiden for kommunen er svært stor, og mener det er «uforståelig at kommunen ikke har sett behov for å regulere en potensielt kostbar forpliktelse nærmere».

Landskap bukker under
Så den andre saken: I forbindelse med naturtoppmøtet i Montreal i desember er det satt søkelys på hvordan overforbruk av naturressurser fører til at naturen er en evig taper. Landskap og biologisk mangfold bukker under for menneskelig aktivitet i et omfang vi aldri har sett, derfor tar flere nå også til orde for å gi naturen forrang der den før gikk ut som den tapende part. Irreversibel omgjøring av landskapet på Bolgneset er knapt en parentes i det store overforbruket av naturressurser som skjer i global målestokk, men det må være relevant å spørre: Når vi tillater oss å sprenge et uberørt naturområde til det ugjenkjennelige for mulig etablering av næringsvirksomhet, som høyst sannsynlig kan etableres der det allerede er gjort inngrep: Hvem mener vi da at ikke skal kunne tillate seg å ødelegge natur?

Kan ikke fortsette på samme måten
For Kristiansund Venstre har ubehaget knyttet til å skulle ødelegge strandlinjen på Bolgneset for lengst gjort oss til motstandere av planene. Argumentene relatert til det urene travet som advokatfirmaet Wahl¬-Larsen har påpekt kan fjernes gjennom å diskvalifisere de galopperende hestene, men argumentene relatert til vårt forhold til natur vil stå ved lag: Vi kan simpelthen ikke fortsette å overforbruke natur på samme måte som vi har gjort de siste tiårene. Det er å håpe at også andre kjenner på dette ubehaget.

TK 14.12.22 Leserbrev Bolgneset