Årets viktigste møte

Foto: Kristoffer Høiseth Nystad

Årets siste kommunestyremøte er i gang og første sak er behandling av budsjett og økonomiplan. Les gruppeleder Even Aronsen sitt innlegg her.

Ordfører,

Dette er årets viktigste møte, når vi peker ut retningen for neste år og neste økonomiplanperiode. Vi ser at det ikke nødvendigvis blir stille hav i årene framover, men at det er utfordringer som vil møte oss – særlig når det gjelder demografiutfordringer. For Venstre har det vært viktig å stå støtt på prioriteringene over tid – og det nytter. Det handler om å styrke klima- og miljøprofilen, styrke det forebyggende helsearbeidet og å gi barna best mulig tilbud. Det har også vært målsetningen i dette budsjettet.

Harstadpakken nærmer seg stadig nærmere å stå ferdig. Vi har gått fra en høst med mye kø og stillegående trafikk og mye veiarbeid, så glir nå trafikken for biler, busser og tungtransport mjukt fra Kanebogen til Harstadbotn og videre til tunnelen som geleider mye av trafikken bort fra sentrum. Men det viktigste er at snart er sammenhengende sykkelvei klar. Det er veldig gledelig – men når disse syklistene kommer til sentrum vil de ha behov for et sted å parkere. Derfor er jeg glad for at man har funnet rom til 500 000 som skal gå til å få på plass en sykkelparkering i sentrum. Når vi skal behandle klimabudsjettet senere i dag ser vi at det er stort behov for å styrke klimatiltak – forhåpentligvis vil flere la bilen stå og ta sykkelen fatt i årene framover. Da legger vi til rette for det. Dagens klima- og miljøplan har større ambisjoner enn den forrige – og da er det viktig at vi følger opp med penger til virkemidlene for å nå målsetningene. Penger kan også hentes inn eksternt, og jeg tror ny miljørådgiver vil kunne bidra til dette. Det finnes mye penger å hente fra nasjonale myndigheter, men også fra EU-systemet, til prosjekter her lokalt.

Så har vi i Venstre gjennom mange år jobbet for å styrke det forebyggende arbeidet – det være seg satsning innenfor helsestasjon, jordmortjeneste, kommunepsykologene, Frisklivssentral og hverdagsmestring. I årets budsjett er vi glad for at vi skåner de to helsesykepleierstillingene som ellers lå an til å kuttes. Vi ser at det er økende utfordringer med psykisk uhelse blant unge og da må vi ikke svekke tilbudet deres. Det er også ungdommen tydelig på at de ikke ønsker – og det tar vi på alvor.

Ordfører, jeg ser fram til vi får den helhetlige helse- og omsorgsplan skal vedtas til neste år. Vi vet at det er en rekke utfordringer og behov som vi må møte i årene framover. Kommunedirektøren legger i budsjett opp til en stor økning innenfor helsesektoren; og det blir viktig å bruke pengene klokt i årene fremover. Det er behov på flere områder – som forebygging hos eldre, velferdsteknologi, psykisk helse og flere andre områder. Disse utfordringene må vi møte med gode, gjennomtenkte løsninger.