Primæroppgaver først
Kommunedirektøren har lagt frem et forslag til budsjett- og økonomiplan med omfattende kutt i tjenestene til de som trenger kommunen mest. Nok en gang har budsjettarbeidet handlet om å unngå kutt i forebyggende arbeid, lavterskel tjenester og i kommunens basisoppgaver rettet mot barn, unge, mennesker med funksjonsnedsettelser, eldre og syke. Venstre har hatt dette som mål med arbeidet, og takker for alle gode innspill underveis.
Endringer må til for å unngå kutt som smerter
For å kunne unngå tilsvarende kuttforslag i fremtiden, og for å kunne ta Bodø framover, må kommunen ta noen større grep når det gjelder struktur og organisering av tjenestene. Det siste året har vi fått presentert en rekke slike forslag til endringer, som ikke har fått flertall. Venstre mener det er helt nødvendig å si ja til slike endringer, og viser med dette budsjettet at viktige tjenester kan reddes når endringer i struktur og organisering frigjør midler til drift.
Besparelsene som følge av strukturelle grep innenfor OK frigjør midler til å styrke grunnskolen, hindre nedleggelse av viktige ikke-lovpålagte tilbud, og særlig innenfor området psykisk helse. Innenfor HO frigjør strukturendringer midler til å skjerme grunnbemanning og sikre viktige lavterskeltilbud. Det som kjennetegner tilbudene innenfor OK og HO som vi ikke tillater kutt i, er at alternativkostnaden vil være svært høy – ikke minst for de som ikke får nødvendig tilbud og oppfølging, men også for kommunen.
Omprioritering innenfor kultur
I tillegg til struktur, gjør Venstre en omprioritering innenfor kultur. Når alle kommunens enheter er presset økonomisk, kan ikke flaggskipene innenfor kulturfeltet skånes. Bodø 2024 og Stormen konserthus må ta sin del av innsparingene. En del av midlene brukes til å skjerme det frie feltet for kutt.
Psykisk helse og rus
Tjenester og kompetanse rundt psykisk helse og rus er særlig utsatt, fordi dette ikke er lovpålage tjenester. Venstre mener imidlertid dette er et felt som må styrkes, ikke kuttes. Det er trolig behov for å se på organiseringen av kompetansen på feltet, slik at fremtidige kuttforslag kan unngås. Også i arbeidet med lokal rusreform må kommunens tjenester gjennomgås og organiseres slik at folk får hjelpen de trenger.
Dyrtid
Høy prisvekst og renteøkning gir utfordringer for mange innbyggere i Bodø. Venstre setter av midler for å hjelpe de som treffes hardest og har minst å møte økte utgifter med. Kommunedirektøren bes komme med råd for hvordan midlene best kan treffe målgruppen. Et forslag fra oss er å holde strømstøtten utenfor beregningsgrunnlaget for sosialhjelp.
Kutte ytterligere i investeringer
En av grunnene til at Bodø kommune har trang økonomi, er høye renteutgifter og avdrag som følge av store investeringer de siste årene. Venstre mener det er lite rom for nye investeringer. Samtidig kan utviklingen ikke stoppe opp. Kommunen må legge til rette for å slippe flere aktører til, slik at prosjekter kan realiseres i privat regi. Dette gjelder særlig idrettshaller og nye sykehjemsplasser. Midlene som frigjøres av å slippe flere til, bruker Venstre på investeringer i skole.
Inntekter
Det er knyttet usikkerhet til skatteinngang og inntektene neste år. Venstre vil ikke bruke evt. økte midler før vi er sikre på at de kommer. Det er også helt nødvendig å bruke evt. økte midler på å bygge en sterkere kommuneøkonomi for årene som kommer. Det ligger mange sekkepost-kutt sent i økonomiplanperioden som gir grunn til bekymring.
Bodø skal framover
Heldigvis har Bodø gode forutsetninger for å få kommuneøkonomien på stell. Vi er ifølge KS en lettdrevet kommune. Vi må komme oss dit at vi har en bærekraftig økonomi og en fremtidsrettet drift, men kan ikke kutte der det smerter mest for å komme oss dit. Det vil gi økte utgifter på sikt.
Bodø skal være en god kommune for alle å bo i, og vi har et særlig ansvar for å ta vare på de som trenger kommunen mest. Samtidig må vi vende oss ut til Bodøsamfunnet og spille på lag med alle som ønsker å utvikle kommunen vår for framtida.
https://pub.framsikt.net/2023/bod%C3%B8/ps-2023-venstre/#/polsim/politicalsimulation/
Her er endringene til kommunedirektørens forslag fra Venstre:
Negative tall er besparelser/kutt
Positive tall er økte utgifter/reversering av kutt
Tiltak | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Egenbetaling møtemat politikere | -50 | -50 | -50 | -50 |
Komitestruktur | -150 | -300 | -300 | -300 |
Nedtrekk administrasjon | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Nedtrekk kommunikasjon | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Øke pris samarbeidsavtaler | -2 000 | -2 000 | -2 000 | -2 000 |
Oppsigelse av diverse medlemskap | -200 | -200 | -200 | -200 |
Reduksjon konferanser, arrangementer, reise | -2 000 | -2 000 | -2 000 | -2 000 |
Reduksjon kurs, gaver og bevertning | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Reduksjon lederstillinger | -2 500 | -5 000 | -5 000 | -5 000 |
Kommunevalg – IKT-kostnader nytt bystyre | -400 | 0 | 0 | 0 |
Barnehagestruktur i tråd med sak PS 61/22 | -4 700 | -7 000 | -7 000 | -7 000 |
Bodøsjøen U-trinn til Bankgata | -3 400 | -3 400 | -3 400 | -3 400 |
Frie midler til grunnskolen | 5 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Kapitaltilskudd Tverlandet barnehage | 0 | 0 | 1 700 | 1 000 |
Økt rammetilskudd oppvekstreformen | -5 000 | -5 000 | -5 000 | -5 000 |
Reduksjon ramme Bodø 2024 | -5 000 | -5 000 | 0 | 0 |
Reduksjon tilskudd Stormen konserthus | -5 000 | -5 000 | -5 000 | -5 000 |
Tilskudd Fellesverket | 650 | 650 | 650 | 650 |
Utsette Fritidskortet i påvente av statlig finansiering | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reduksjon i antall årsverk, ikke-lovpålagte tjenester * | 6 950 | 13 550 | 13 550 | 13 550 |
Reduksjon i antall årsverk, lovpålagte tjenester | 1 425 | 5 400 | 5 750 | 5 750 |
Driftsreduksjon miljøterapeuter (tilsvarende 2 årsverk) | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
Kutt av søkbar tilskuddsordning til kunst- og kulturformål | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Avvikle naturskoledelen i Bodø Naturskole | 780 | 1 700 | 1 700 | 1 700 |
Kutt av programansvalig (100 %) ved Stormen bibliotek | 750 | 750 | 750 | 750 |
Bemanningsreduksjon, 1 stk barnevernkonsulent | 700 | 700 | 700 | 700 |
Redusere personalkostnader på barnehage og skolekontoret | -500 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Avvikle ordningen med egne svømmeinstruktører i Nordlandsbadet | 450 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Redusere kostnader til alternative læringsarenaer | 450 | 960 | 960 | 960 |
Økning i leiepris for idrettsanlegg | 200 | 200 | 200 | 200 |
Kutt av kulturstipend | 60 | 60 | 60 | 60 |
Flytte Alberthaugen skole til kommunale lokaler | 0 | 300 | 600 | 600 |
Reduksjon i tilskudd til festivaler, kunst- og kulturinstitusjoner/organisasjoner | 0 | 500 | 500 | 500 |
Redusert tilskudd, inkluderingskoordinator (Bodø idrettsråd) | 0 | 600 | 600 | 600 |
Driftskonsekvens av investering: Barnehage Tverlandet | 0 | 0 | 0 | 760 |
Furumoen helsesenter: Gradvis omgjøring av sykehjemsdrift til heldøgns omsorg | -2 700 | -10 500 | -10 500 | -10 500 |
Økt ramme sosialhjelp NAV | 5 000 | 0 | 0 | 0 |
Private aktører helse og omsorg | 0 | -5 000 | -10 000 | -10 000 |
Samlokalisere familiesenter | -800 | -800 | -800 | -800 |
Strengere tjenesteforvaltning/nivå – tildelingskontoret, Hjemme- oppfølging- og Miljøtjeneste | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
Nedtrekk grunnbemanning Sørgjerdet Bokollektiv – 2 årsverk | 1 250 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Nedtrekk grunnbemmaning Sentrum sykehjem – 2 årsverk | 1 250 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Nedtrekk 50% av driftsramme Villa Vekst | 1 200 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Midlertidig nedtrekk 1 stilling Tildelingskontoret | 750 | 0 | 0 | 0 |
Nedtrekk 1 hjemmehjelpstilling – Hjemmetjeneste Sentrum | 600 | 750 | 750 | 750 |
Nedtrekk fra 2 til 1 årsverk logoped | 600 | 750 | 750 | 750 |
Nedtrekk grunnbemmaning Stadiontunet sykehjem – 1 årsverk | 600 | 750 | 750 | 750 |
Nedtrekk grunnbemmaning Vollsletta sykehjem – 1 årsverk | 600 | 750 | 750 | 750 |
Avvikle (kommunalt driftstilskudd) Hybelstua (Villa Vekst) | 500 | 500 | 500 | 500 |
Redusert utgift/tilbud brukertransport | 500 | 500 | 500 | 750 |
Nedtrekk av driftstilskudd til privat avtalehjemler fysioterapeuter | 300 | 300 | 600 | 600 |
Innføre egenbetaling på utkjøring av hjelpemidler | 100 | 100 | 100 | 100 |
Nedtrekk grunnbemanning helg Kongens Gate 14 – 0,6 årverk | 150 | 200 | 200 | 200 |
Nedtrekk helg Lillebølgen – 0,4 årsverk | 100 | 150 | 150 | 150 |
Nedtrekk helg Ramnflogveien 0,4 årsverk | 100 | 150 | 150 | 150 |
Helsekontoret – Avslutte støtte til Alternativ til Vold | 0 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
Redusere medfinansieringssats Bodø produksjonssenter AS (BOPRO) | 0 | 1 100 | 1 100 | 1 100 |
Stilling – eierskap | -750 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Stilling – næring, forsvar og beredskap | -750 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Avdrag på lån | 0 | 70 | -1 771 | -6 232 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 2 385 | 1 509 | 701 | 4 852 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Endringer investering:
Investering | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Alstad B | 1 025 | 4 100 | 4 100 | 205 001 |
Hall prosjektering privat regi | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 |
Barnehage Tverlandet | 0 | -30 750 | -20 500 | 0 |
Helsehuset | 0 | -80 000 | -250 000 | -320 000 |
Handlingsplan for parker og byrom – Havnepromenade/Kulturhavna | -8 333 | 0 | 0 | 0 |
Kompensasjon for merverdiavgift | -705 | 17 177 | 43 763 | 11 833 |
Bruk av lån | 5 513 | 86 973 | 220 137 | 100 666 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Venstre mener barnehage på Tverlandet og helsehuset kan realiseres i privat regi. Det gjelder også idrettshaller. Vi ønsker også å legge inn et skoleprosjekt i perioden: Alstad B.
Ida Gudding Johnsen og Lars Petter Rekkedal
Bystyregruppa, Bodø Venstre.